Nedostatek vitaminu D dokáže poznat málokdo. Spolehlivé znamení po probuzení ukáže, že už je opravdu zle

Bez vitaminu D nedokáže lidský organismus fungovat správně. Hodně se toho namluvilo a napsalo o tom, jak moc potřebný je pro dobře fungující imunitní systém. Řada studií prokázala, že náchylnější k nemocem jsou ti lidé, u kterých byla naměřena nízká hodnota této látky.

Ráno napoví mnohé

Její generování pro tělo je vymyšleno důmyslně. Lidé dokáží vitamin D vstřebávat kůží ze slunečního záření. To skvěle funguje v zemích, kde je po většinu roku slunečno. To však bohužel neplatí o České republice. Jsme zemí, kde má až polovina obyvatel deficit tohoto vitaminu. Ten se dá přitom doplňovat i vyváženou stravou, případně doplňky stravy nebo rovnou léčivy.

Než se ale pustíte do suplementace, měli byste nejprve vědět, že vaše tělo vitamin D skutečně potřebuje. To uděláte nejlépe pomocí krevního testu u lékaře, který je velmi průkazný a ukáže vám přesnou hladinu. Ovšem lidské tělo vysílá samo o sobě signály, že potřebuje vitamin D doplnit. Jen mu příliš nenasloucháme.

Mezi nejprůkaznější projevy nedostatku vitaminu D patří jednoznačně únava, a to dlouhodobě přetrvávající. Nejlépe to můžete vyhodnotit ráno po probuzení, tedy poté, co jste noc strávili kvalitním spánkem. Pakliže se probudíte s tím, že byste si nejraději znovu rovnou lehli a nemáte absolutně sílu do nového dne, je něco špatně. Pokud jste spali standardně, měli byste se po ránu cítit odpočinutí.

Foto: Shutterstock

Může to skončit cukrovkou

Jenže pokud je v organismu málo vitaminu D, můžete spát jak dlouho chcete a stejně budete pociťovat chronickou únavu. K ní se často přidává také deprese nebo smutek. To souvisí s produkcí serotoninu, tedy hormonu štěstí. Ukazuje se, že v těle je vše propojené a tvorba serotoninu si žádá právě vitaminu D. Ostatně, některé studie ukazují, že lidé s nedostatkem této látky mají jedenáctkrát vyšší riziko deprese.

Zejména u starších lidí se jako následek deficitního vitaminu D může objevit svalová slabost. Vitamin totiž přispívá ke správné absorpci vápníku, který se stará o zdraví kostí, svalů a zubů. To ale není zdaleka vše. Nejnovější výzkum ukazuje, že lidé, kteří mají v těle této látky málo, ve větší míře inklinují k nadváze a obezitě, s čímž je pro změnu spojeno vysoké riziko cukrovky.

Vitamin D lze získávat také ze stravy. Nejvíce ho obsahují ryby a mořské plody, vejce, mléčné produkty nebo játra.

Foto: Shutterstock, zdroje: WebMD, Medical News Today

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments