5 věcí, kterými si po padesátce zlikvidujete zdraví. Většina lidí si tak výrazně zkrátí život

Většina lidí považuje padesátý rok věku za určitý přelom v životě, kdy už jsou definitivně za jeho první polovinou a musí se připravovat na novou životní etapu. Ta se ale může výrazně lišit. Zatímco jedni udělají velké chyby a podlomí si tak zdraví, druzí se jich vyvarují a mohou si užívat dobrého zdraví až do pozdního stáří. Jak tedy zůstat v kondici i po 50. roku věku?

Je potřeba více spát

Spánek je velmi důležitý v každém věku, protože bez něj se tělo správně nezregeneruje. Poučka o osmi hodinách spánku neexistuje jen tak pro nic za nic a dlouhodobě by se neměla omezovat. Přibývající roky navíc potřebu prohlubují. Pokud necháte organismus nabrat sílu, budete z toho těžit dlouhodobě.

Dostatek pohybu

Ačkoliv se o potřebě fyzické aktivity pro komplexní zdraví neustále mluví, málokdo se tím skutečně řídí. Ale pokud chcete být fit do pozdního věku, je nezbytné se jí začít pravidelně věnovat alespoň po padesátce. Ideální je přibližně půlhodina pohybové aktivity denně, kdy to může být třeba jen procházka či domácí cvičení. Není ale nutné cvičit každý den, ovšem v průměru by to měly být tři hodiny za týden, rozložené podle potřeby. Pravidelný pohyb vám umožní účastnit se co nejdelší dobu aktivního života.

Pravidelné prohlídky

Zatímco mladí lidé mají tendenci návštěvy u lékaře ignorovat či vypouštět, protože jim přeci nemůže nic být, s blížící se padesátkou a zejména pak po ní byste už tak blahosklonní být neměli. Přichází období nejen pravidelných prohlídek, ale také nejrůznějších screeningových vyšetření, která mohou odhalit závažné nemoci ještě v zárodku, kdy jsou dobře léčitelné.

Pravidelný pohyb je po padesátce důležitější než kdy dříve. / Foto: Shutterstock

Vyvážená strava

Rostoucí věk přináší zvýšená rizika nejrůznějších, zejména pak civilizačních onemocnění, sám o sobě. To nejlepší, co proti tomu můžete udělat, je začít s vyváženou stravou, která obsahuje velké množství zeleniny a ovoce. Naopak se vyhýbejte tučnému jídlu a potravinám s vysokým obsahem cukru. Dokážete tak předejít například vysokému krevnímu tlaku, vysokému cholesterolu, rakovině nebo demenci. Případně je alespoň oddálíte.

Nespoléhejte na zázračné doplňky

Je to především starší populace, na kterou cílí reklama na nejrůznější doplňky stravy slibující zázraky. Vše, co jsme uvedli výše, podle nich zachráníte tak, že si každý den vezmete nějakou pilulku. Tak to ale nefunguje a přírodní ozdravné procesy v těle tímto způsobem nahradit nejdou. Jistě není od věci si dopřát kvalitní vitaminy, ale to nic nemění na tom, že byste měli kvalitně spát, dobře se stravovat a také se pravidelně pohybovat.

Foto: Shutterstock

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Iris
Iris
8 měsíců

Tak nevím, jestli má dneska smysl přát si žít kdovíjak dlouho – cca kolem 80 už se málokomu vyhne nějaké postižení pohybového aparátu a většina lidí se stává závislými na nejbližším okolí – vidím to kolem sebe včetně výjimek. Odchod do důchodu je v 65, ale nikde není zaručeno, že to za čas nebude v 70. A ono je rozdíl, jestli člověk proseděl pracovní život v kanceláři nebo ho zčásti či zcela prožil fyzickou prací různě těžkou…postarat se o seniory je čím dál těžší – mnoho z nich nechápe, že my, ve věku, kdy oni už byli v důchodu, musíme… Číst vice »