Jak nepřibrat na dovolené? Je to těžké, ale lze to

Na dovolené si chceme odpočinout od stresu a každodenních povinností. Pokud si hlídáte jídelníček, nebo držíte dietu, je třeba dodržovat jistá pravidla, jinak se vrátíte s kilogramy navíc. Co tedy jíst?

Pobyty all inclusive

Pobyty s jídlem a pitím v ceně jsou dost zrádné. Zkuste ochutnat něco nového. Nejprve obejděte švédské stoly a vyberte si. Ovoce má hodně cukru, takže jej konzumujte hlavně ráno, ať stihnete kalorie spálit. Nezapomínejte na velké množství zeleniny. Zdravý talíř musí obsahovat ½ zeleniny, ¼ bílkovin v podobě masa, ryb, vajec, nízkotučných sýrů nebo mléčných výrobků a ¼ sacharidů v podobě pečiva, jiné přílohy či ovoce.

Svačina k vodě

Na koupaliště i k rybníku si připravte svačinu. Zapomeňte na smažené sýry a párky v rohlíku. Ideální jsou uzavíratelné boxy s nakrájenou zeleninou a ovocem. U ovoce vybírejte méně sladké druhy. K těm kaloričtějším patří banány, hrozny a přezrálé ovoce. Vhodné jsou melouny a drobné bobulovité ovoce. Přibalte ořechy, semínka a sušené ovoce. Dejte si pozor na kalorické sladké tyčinky.

Co jíst u moře

Vsaďte na zeleninové saláty, ryby, mořské plody, olivový olej, olivy, rýži i luštěniny. Ochutnejte grilovaná rajčata, papriky i cukety, ale i ovčí a kozí sýry, drůbež, jehněčí nebo telecí maso i sušenou šunku. Výborný je zeleninový salát se sýrem feta, ale i vinné listy nebo rajčata plněná rýží. Pizzy, těstovin a opečených baget si dejte jen trochu. Špagety aglio olio, salát Caprese se sýrem mozzarella, bazalkou a olivovým olejem, nebo těstoviny s bazalkovým pestem, vám v malém množství neublíží.

Strava na aktivní dovolené

Pokud jedete na turistický výlet, cyklovýlet nebo jinou aktivní dovolenou, vyhněte se tomu, abyste celý den nic nejedli a večer si dopřáli nášup v podobě nezdravých baget, hamburgerů, hranolků, bramboráků a klobás s pivem. Vezměte si do batůžku třeba proteinové tyčinky. Po cestě si pak v restauraci dejte zeleninový salát s kuřecím masem nebo rybou.

Pitný režim

Dejte si pozor na alkohol a sladké nápoje. Vynechejte tvrdý alkohol, který je i součástí kalorických míchaných nápojů se spoustou cukru. Dejte si raději 2 deci vína nebo jedno pivo. Omezte příjem coly a sladkých limonád. Ideální je čistá neperlivá voda s mátou i citronem a neslazený zelený čaj.

Pozor na zmrzlinu

Místo smetanové nebo ovocné vodové zmrzliny si dopřejte raději tvarohovou nebo jogurtovou. Ovocná obsahuje spíše obarvenou vodu se spoustu cukru. Hladina cukru v krvi rychle vzroste a stejně tak rychle zase klesne. Budete mít brzy hlad a taky rychle přiberete. Smetanové zmrzliny raději vynechejte, představují kalorickou bombu. Po jídle si můžete dopřát třeba citrónový sorbet.

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.