Obchody začaly ve velkém rušit samoobslužné pokladny. Češi na ně už vyzráli a nakupují s obrovskou slevou

Kdo by byl před pár lety řekl. Samoobslužné pokladny se zaváděly s velkou parádou a tak nějak z toho vyplývalo, že se stanou dominantním způsobem odbavování nákupů. To by mimo jiné znamenalo nemilou skutečnost, že by o práci přišly prodavačky. Obchodní řetězce sice na oko ujišťovaly, že se tak nestane, ale každý jasně viděl, že v to doufají.

Nečekané zprávy

Není ostatně divu. Personál je v obchodech největší nákladovou položkou. Jenže jak se ukazuje, stal se pravý opak. Samoobslužné pokladny třeba v Česku ještě stále fungují, avšak už se nijak zvlášť nerozšiřují. V řadě obchodů navíc zejí prázdnotou, jelikož zákazníci k nim nechtějí chodit. Naopak po prodavačkách je stále větší poptávka a jejich výplaty rekordně rostou.

A teď tu máme naprostou otočku trendu. Obchodní řetězce ve Spojených státech amerických a Velké Británii začaly masivně oznamovat, že samoobslužné pokladny ruší. V první řadě tvrdí, že chtějí mít se zákazníkem opět pevnější vztah a pouto, které lépe vytvoří živý člověk. Ovšem v druhém sledu přiznávají, že obrovským problémem se pro ně stalo zneužívání těchto pokladních systémů.

Ačkoliv se všude ve světě mluví o nejmodernějších umělých inteligencích a robotech, kteří zvládají úplně všechno, realita je taková, že ani s pomocí moderní techniky nelze vytvořit takový pokladní systém, který by obyčejný člověk neošálil.

Foto: Shutterstock

Češi už toho zneužívají

Dle neoficiálních informací od obchodních řetězců v České republice se to ve velké míře děje i v tuzemsku. Zákazníci jednoduše přišli na velmi účinné triky, kterými přes samoobslužnou pokladnu projdou bez zaplacení velké části nákupu, případně si na jednotlivé položky opatří nelegitimní slevu.

Čtěte také: Pepco kolabuje. Náhle končí 70 obchodů. Nikdo to nečekal. Co se to děje?

Řada těchto způsobů je veřejně známých, avšak nebudeme je zde replikovat, abychom nenaváděli k jejich dalšímu využívání. Je však docela možné, že i v Česku se začnou tyto pokladny rušit. Důvodů by se ostatně našlo více. Dosud si na ně totiž lidé příliš nezvykli a například Lidl je k jejich využívání tlačí tím způsobem, že ostatní pokladny zavře. Jenže to asi není ten nejvhodnější prozákaznický přístup, že?

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
7 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Petr
Petr
17 dní

U nás k tomu dojde také, já jsem k nim přestal chodit, než jsem se dočkal kontroly věku, kvůli balení plechovek piva, vedle u pokladny obsloužila pokladní 10 zákazníků. Takže ten desátý už odjížděl, když já jsem přicházel k autu. Po druhé jsem měl namátkovou kontrolu na tři housky, a to mě rozpálilo do běla. Od té doby k samoobslužným pokladnám nechodím. Nebudu jim tam dělat Kašpara!!

Pavel Vaclach
Pavel Vaclach
21 dní

Jj. Několikrát jsem tak stál a čekal jak blbec v řadě před pokladnou. Asi před rokem jsem při nákupu v Tescu stal jako 8. v řadě na obslužnou pokladnu. Bylo to na dlouho, jedna pokladní a všichni plný košíky. Když jsme jí říkali aby poslali posilu tak řekla, že více pokladních na směně nemají a že musíme jít na samoobslužnou pokladnu nebo počkat. Ať se nikdo nezlobí nejsem prodavač. Byl jsem v časové tísni, nechal jsem jim tam vozík i s nákupem. Nebyl jsem tam skoro rok. Nedávno jsem byl překvapený. Sice jedna pokladna, ale u těch samoobslužných stála obsluha,… Číst vice »

Michal Dryk
Michal Dryk
17 dní
Reply to  Pavel Vaclach

Udělal jsem několikrát to samé. Buď si budou vážit zákazníka, nebo ať jdou k čertu. Tlačit donekonečna na snižování nákladů někde.

Tomáš
Tomáš
21 dní

„například Lidl je k jejich využívání tlačí tím způsobem, že ostatní pokladny zavře.“

Chodíme nakupovat do celkem 4 Lidlů, a vždy je v nich nejméně jedna pokladna s obsluhou otevřena. A když se u ní tvoří fronta více než cca 5 zákazníků, tak otevírají další. Všechny pokladny s obsluhou zavřené jsem viděl jen dvakrát v Tescu.

Petr
Petr
17 dní
Reply to  Tomáš

Nechal bych ji nákupní vozík u zavřených pokladen, a šel bych nakoupit jinam

Petr
Petr
23 dní

To je brzo, už dávno jsem zjistil jak fungují a jak na tom ušetřit balík. Sám jsem to dělal,než jsem se začal za sebe stydět, okrádat obchod co důvěřuje zákazníkům.

Petra
Petra
23 dní

Nelegitimní slevy???? právě naopak, místo mzdy za práci,kterou dělám nedobrovolně….teda já né, naháněly mě baby v Tescu, že toho mám málo, ať tam jdu.odmitla jsem jí, že s tescem nemám uzavřenou pracovní smlouvu.kdo chce, ať využívá, já rozhodně ne

Last edited 23 dní by Petra