Polévka může vašemu tělu citelně uškodit. Proč byste ji měli raději vynechat

Několik českých přísloví a ustálených rčení se polévek zastává a doporučuje jejich hojnou konzumaci. V dnešním světě to ale není tak jednoduché. Stejně jako výběr kvalitních ingrediencí může z polévky udělat velmi zdravé jídlo, může jí špatný výběr surovin, které slouží zejména k zahuštění či vylepšení chuti proměnit ve velkého nepřítele pro lidské tělo.

Pokud bychom si pod slovem polévka představili tradiční český pokrm od našich babiček, zřejmě by proti němu nebylo co namítnout. Dnes už se ale připravují polévky na mnoho způsobů. Těmi vůbec nejhoršími jsou instantní polévky, které obsahují obrovské množství soli a konzervantů. Ovšem i zdánlivě čerstvě připravená polévka nemusí být ničím dobrým. Často totiž obsahuje koktejl škodlivých látek, které mohou například zvýšit krevní tlak nebo přispět k rozvoji srdečních chorob.

Zahuštění polévky

Nejoblíbenějšími zahušťovadly polévek jsou smetana, kukuřičný škrob, chléb, sýr, vaječné žloutky nebo jíška. V malém množství se tyto ingredience dají ještě snést, ovšem některé polévky bývají zahuštěny skutečně poctivě, což pro zdraví není zrovna pozitivní zpráva. Pozor si dávejte zejména na krémové polévky.

Pro zahušťovadla platí, že jde o vysokokalorické potraviny. Už relativně malé množství může být kalorickou bombou. Když se takové ingredience dá do polévky více, měla by se stát hlavním jídlem, nikoliv tím, co mu jen předchází. Pokud si dáte zahuštěnou polévku a potom třeba ještě svíčkovou, bude se z toho tělo vzpamatovávat hodně dlouho a můžete si být jisti, že se to podepíše na vaší váze. Některá zahušťovadla navíc obsahují množství nasycených mastných kyselin. Ty mohou přispět k rozvoji srdečních chorob.

Pochopitelně se nestane nic moc závažného, pokud si jednou za čas krémovou polévku dopřejete. Měli byste se však zaměřit na to, aby v ní byly obsaženy kvalitní a zdravější ingredience. K zahuštění můžete použít například jogurt nebo třeba rozmačkané luštěniny, jako jsou cizrna, čočka nebo fazole.

Foto: Shutterstock

Vysoký obsah sodíku

Velký pozor byste si měli dávat na polévky, které jsou instantní nebo prošpikované nejrůznějšími konzervanty. V nich totiž ze všeho nejvíce převládá sodík. Ten sice tělo do určité míry potřebuje, nikoliv však v takovém množství, v jakém bývá obsažen v těchto polévkách. Vysoký příjem sodíku totiž vede k vysokému krevnímu tlaku, který pak může způsobit infarkty, mrtvice či problémy s ledvinami.

Obecně byste to se solí v polévkách neměli příliš přehánět. Někteří lidé mají ve zvyku je solit skutečně hodně, čímž i do čerstvé polévky mohou přidat velké množství sodíku. Volte raději jiná ochucovadla, zejména pak koření, česnek, cibuli či bazalku.

Foto: Shutterstock, zdroj: Healthline

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments