Tyto potraviny prodlouží životnost mozku o celé roky. Spolehlivě zabrání demenci

Když se dnes zeptáte lékařů, co představuje největší výzvu pro příští roky z hlediska zdravotnické péče, potom jednoznačně odpoví, že jde o fenomén demence. Bohužel, není to příliš pozitivní vize, protože případů neustále přibývá a očekávaný průlom v léčbě se stále nedostavuje. Nejsou přitom ani nějak zářné vyhlídky, že by se to mělo nějakým způsobem změnit.

Účinný způsob, jak se bránit

Odborníci proto upozorňují, že to nejlepší, co mohou lidé udělat, je vzít zodpovědnost do svých rukou a pokusit se bránit neurodegenerativním změnám v mozku účinnou prevencí. Ta spočívá především ve zdravém životním stylu, ve kterém by neměl chybět pohyb a naopak neměly přebývat nezdravé potraviny. Vědci ovšem zkoumají také pozitivní efekty určitých potravin, jimiž můžete jídelníček vyvážit.

Mezi nejobávanější a také nejčastější formy demence patří Alzheimerova choroba. Jde o velmi nepříjemné onemocnění jak pro samotného pacienta, tak pro jeho okolí, kterému se doslova ztrácí před očima, jakkoliv jeho fyzická schránka je stále přítomná. Mozek ale přestává plnit své funkce. Přichází ztráta paměti a nakonec i neschopnost rozeznat své nejbližší.

Je spíše přáním otce myšlenky lidí, kteří se domnívají, že se proti tomuto onemocnění mohou bránit tím, že budou mozek udržovat v neustálé činnosti, ať už třeba četbou nebo křížovkami. Podle vědců to však na vznik onemocnění nemá vliv, maximálně vám to pomůže udržovat v kondici zdravý mozek. Jakmile je už ale neurodegenerativně zasažen, nic s tím nezmůžete.

Foto: Shutterstock

Optimální porce na měsíc

Vědci ale v časopise The American Journal of Clinical Nutrition upozorňují na potraviny, které vůči demenci působí preventivně. Jde především o ty obsahující velké množství flavonoidů, kam se řadí zejména bobulovité ovoce, jablka, ale také tmavá čokoláda nebo čaj.

Výzkum prokázal, že lidé konzumující pravidelně potraviny bohaté na flavonoidy, měli výrazně nižší riziko rozvoje nějaké formy demence. Lidé, kteří byli vůči Alzheimerově chorobě imunní, v průměru snědli 8 jablek, 7 misek bobulovitého ovoce a vypili 19 šálků čaje.

Podle autorů studie jde o zajímavý způsob, jak vzdorovat neurodegenerativním změnám na mozku v době, kdy proti nim neexistují žádné účinné léky.

Foto: Shutterstock, zdroj: The American Journal of Clinical Nutrition

Autor: Anna Štěpánková

Maminka se zájmem o zdravý životní styl. Miluje dlouhé procházky přírodou zakončené posezením v dobré restauraci.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments