Kdy se při akutní návštěvě zubaře musí platit poplatek a jak se mu vyhnout?

I přesto, že o své zuby dobře pečujeme, se občas každému může přihodit akutní potřeba zákroku z důvodu, že váš lékař nemá ordinační dobu. Pak je tedy potřeba pohotovost či lékař, u něhož nejste registrováni. Jak je to ale s poplatky neví samotní pacienti, a zmatek v tom někdy mají i sami lékaři. Například případ, kdy muž navštíví zubaře, u něhož není registrován, protože ten u kterého registrován je, ještě nemá pracovní dobu. Nutně potřebuje ošetřit. Zubař po muži chtěl za služby 90 Kč. Měl na tento poplatek právo? Ne, neměl.

V ordinační době neplatíte

Zubní lékař, který provedl zákrok na neregistrovaném pacientovi v ordinační době, ať už jde o brzké ráno či večer, nemá právo na žádný poplatek. Dříve to však bylo jinak, a proto dochází k chybám. V současnosti zákon o veřejném zdravotním pojištění časové omezení neuvádí. V zákonu stojí, že pacient je povinen uhradit 90 Kč, pokud je zákrok proveden po ordinační době.

Každá ordinace má jinou pracovní dobu, a měla by mít údaje o pracovní době pečlivě umístěné tak, aby každý pacient přesně vědět, od kolika a do kolika smí přijít, stejně jako má každá ordinace povinnost hlásit ordinační dobu pojišťovně.

Záleží na smlouvě lékaře a pojišťovny

Jsou případy, kdy pacienti platí jak poplatek za pohotovost, tak za ošetření. Pokud má lékař smlouvu s pojišťovnou pacienta, je povinen pacientovi nabídnout ošetření hrazené z veřejného pojištění, a to platí i pro neregistrovaného pacienta. Pokud mezi lékařem a pojišťovnou smlouva není, platí z veřejného pojištění jen akutní případy.

Autor: Radek Chlup

Externí autor magazínu AAzdraví.cz.