Signály, kterými dává tělo najevo, že konzumujete příliš mnoho cukru. Přestaňte, dokud je čas

Cukry, zejména rafinované, jsou prázdné kalorie. Neobsahují žádné užitečné živiny. Mnoho zpracovaných pokrmů obsahuje hodně cukru, což je pro tělo nezdravé, i když jsou tyto potraviny často označeny jako zdravé nebo s nízkým obsahem tuku. Hotová jídla obsahují až 12 lžiček cukru v porci. Jak vám tělo sdělí, že vám cukr škodí?

Akné i předčasné stárnutí pleti

Akné se projeví při nadměrné konzumaci přeslazených potravin. Cukr zvyšuje produkci některých hormonů, hlavně androgenů, které jsou příčinou zánětů, dokáže vyvolat i vyrážky a ekzém. Cukr poškozuje kožní bílkoviny, kolagen a elastin, čímž způsobuje předčasné stárnutí pleti a změny na pokožce.

Nemůžete zhubnout a spíše tloustnete

Cukr ze začátku nezpůsobí přibývání na váze, ale zabrání zhubnout. Nadměrná konzumace cukru způsobí tloustnutí. Vždy sázejte na složité sacharidy, tedy celozrnné výrobky, ovoce a zeleninu, zdravé tuky, třeba ořechy a semínka a bílkoviny, jako ryby a drůbež. Zasytí vás na dlouho a udrží hladinu cukru v krvi.

Chutě na sladké

Cukr je droga, na které vzniká závislost. Čím víc ho jíte, tím víc ho chcete. Pokud si nemůžete pomoct, zkuste se mu vyhnout úplně. Uvidíte, jak se vám uleví.

Kazivost zubů

Cukr je příčinou zubních kazů. Na zubech se živí bakteriemi plaku přirozeně se vyskytujícími v ústech, produkuje kyseliny, které pak narušují zubní sklovinu.

Bolest kloubů i vysoký krevní tlak

Cukr a slazené nápoje zvyšují riziko výskytu revmatoidní artritidy, ale i vysoký krevní tlak. Pokud se chcete zbavit bolesti kloubů, vynechejte cukr.

Výkyvy nálad, únava a ztráta energie

S konzumací rychlých cukrů kolísá hladina glykémie v těle. Tělo začne produkovat hormony, jako serotonin a dopamin, které pozitivně ovlivňují náladu. To ale trvá jen chvilku. Glykémie rychle klesá, přichází dlouhodobá únava, ztráta energie, úzkostné stavy, náladovost i depresi.

Nespavost

Když si dáte cukr před spaním, zvýšená hladina cukru v krvi a energie nám nedovolí usnout. Ráno navíc nebudete odpočinutí a energie nám bude chybět.

Zhoršení paměti a schopnosti koncentrace

Zvýšený příjem cukru ničí mozkové synapse zajišťující komunikaci mezi mozkovými buňkami. Zhorší se soustředěnost, bystrost myšlení a kognitivní funkce. Rozvíjí eurodegenerativní onemocnění, jako je Alzheimerova choroba.

Oslabení imunity

Až tři čtvrtiny imunitního systému se nachází ve střevech, kde ho podporují prospěšné střevní bakterie. Cukr podporuje bujení kvasinek, což narušuje imunitu.

Foto: Shutterstock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.