Sirup z čekankového kořene zlepšuje funkci střev a tím posiluje imunitu. Vhodný je i pro diabetiky

Čekankový sirup je sladký jako med, přitom má minimální kalorickou hodnotu. Navíc má celou řadu benefitů prospěšných našemu zdraví. Proč si dát sirup z čekanky?

Čekanku známe jako rostlinu, ze které se vyrábí náhražka kávy. Sirup z čekanky je vhodný pro teplou i studenou kuchyni, ale dá se jím částečně nahradit i pokrmový tuk. Ocení jej hlavně lidé trpící cukrovkou. Čekanka podporuje látkovou výměnu, zmírňuje bolesti kloubů, zlepšuje trávení, čistí trávicí soustavu, střeva i játra, ulevuje od zácpy, je prevencí před vznikem ledvinových a žlučníkových kamenů. Pomáhá posílit imunitu, je vhodná při angíně, žloutence kožních zánětech.

Čekankový kořen

Z kořene čekanky se získává vláknina inulin, který se přidává do zdravějších tyčinek i sušenek. Čekankový sirup nahradí sladidla. Má vysoký obsah prospěšné vlákniny a velmi nízký glykemický index. Navíc neobsahuje lepek, laktózu, konzervanty, aromata a další přídavné látky. Můžete tak nahradit 4 g tuku 1g sirupu, čímž snížíte celkovou kalorickou hodnotu pokrmu. Ve 100 g čekankového sirupu je pouhých 161 kcal.

Čekankový sirup pro diabetiky

Sirup je vhodný pro diabetiky. V případě diabetu 2. typu neboli stařecké cukrovky, je čekankový sirup prevencí proti jeho vzniku. Obsahuje až o 95 % méně cukru a 45 % méně kalorií ve srovnání s přírodními sladidly, jako je med, javorový či agávový sirup. Diabetici by měli přijímat omezené množství kalorií, neměli by překračovat doporučený obsah sacharidů a sledovat glykemický index potravin. Čekankový sirup má hodnotu GI méně než 5. Med či javorový sirup mají asi 50 a cukr 70.

Posílí imunitu a chrání před nemocemi

Slazení čekankovým sirupem s vysokým obsahem vlákniny zlepší funkci střev a pozitivně ovlivní imunitní systém. Bakteriální osídlení střev a správné trávení potravy má zásadní vliv na celkovou obranyschopnost našeho organismu. Čekankový sirup navíc neničí zubní sklovinu a snižuje riziko zubního kazu.

Prospěšný při hubnutí

Složení našeho jídelníčku se na hubnutí podílí z 80 % a zbytek tvoří fyzická aktivita. Musíme vsadit na pestrou a vyváženou stravu, vynechat bílé pečivo i cukr a jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem, které nás zasytí na delší dobu. Čekankový sirup je proto skvělým pomocníkem při hubnutí a redukční dietě, je vhodný pro osoby s nadváhou i obezitou. Vláknina vyvolává pocit sytosti, omezí chuť k jídlu a uspokojí chuť na sladké. Neobsahuje přidanou sukralózu a děti i dospělí si díky němu zbytečně nevytvářejí závislost na sladkostech.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.