Snídat, nebo snídani vynechat? Není to tak jednoznačné, jak se může zdát

Snad všude čteme, že pořádná snídaně je to nejlepší, co můžeme pro své tělo udělat. Vštěpují nám to výživoví poradci ze všech stran. Proč se tedy někteří lidé, kteří ráno vůbec nesnídají, cítí plni energie, a ještě navíc úspěšně hubnou?

Pokud nepatříte zrovna k ranním ptáčatům a ráno se tak akorát zvládnete obléct, umýt a učesat, připravit si zdravou snídani je pro vás nadlidský úkol. Podle některých odborníků je to prý dokonce prospěšné, což by vás mohlo konečně uklidnit.

Mýty a fakta

Všeobecně přijatým faktem je, že bez pořádné snídaně se náš metabolismus správně nenastartuje, budeme unavení a navíc ještě přibereme. To by ale naši předci, kteří často neměli žádnou potravu celou řadu dnů, než se jim třeba v zimě podařilo něco ulovit, dlouho nepřežili. Půst a vědomé hladovění je zakořeněný v mnoha pohanských i náboženských tradicích. Zkuste proto přerušované hladovění.

Koncept přerušovaného hladovění

Podle tohoto konceptu je vynechání snídaně prospěšné pro vaše zdraví i štíhlou linii. Hladovíme každý den v noci, když spíme, většinou 8 hodin. Přerušované hladovění znamená, že tuto dobu prodloužíme. Většinou se používá stravovací model 16 : 8, tedy 16 hodin nejíme a 8 hodin jíme. Poslední jídlo sníme v 8 hodin večer a ve 12 hodin si dáme oběd.

Množství jídla

Během osmi hodin jíme stejné množství jídla a kalorií, jako bychom snídani nevynechali. Pak nám bude připadat, že je jídla víc než dost. Navíc můžeme jíst vše, co chceme, tedy pestře a nezříkat se vyloučených potravin. Chce to ale zdravý selský rozum. Pokud chceme nepřibrat a zhubnout, fast food, smažené a tučné jídlo, uzeniny, buchty, koblihy a další sladkosti nebudou zrovna nejlepší volbou.

Jak to funguje

Pokud jíme a trávíme potravu, je pro tělo velmi těžké spálit tuk kvůli vysoké hladině inzulinu, tedy cukru v krvi. Podle studií tělo začne tuk efektivně spalovat 10 hodin od posledního jídla, kdy je hladina inzulínu nízká. U přerušovaného hladovění budete automaticky spalovat bez změny jídelníčku, je li stravování rozumné. Ti, co si přerušované hladovění už vyzkoušeli, tvrdí, že pokud přitom i cvičíte, je to způsob, jak zhubnout tuk, nepřijít přitom o svaly a navíc mít dostatek energie.

Pro a proti

Je to však vysoce individuální. U lidí, kteří trpí cukrovkou a mají po ránu nízkou hladinu cukru, není vynechání snídaně správné. Existují studie, které tvrdí, že jsou studenti i pracující, kteří si dopřávají vyváženou snídani, produktivnější, lépe se soustředí a více si zapamatují. Někoho také přerušované hladovění nutí se večer přejídat a jíst hodně pozdě večer. Musíte si tedy otestovat na sobě, zda vám to vyhovuje. Začít třeba můžete vynecháním snídaně 2x a pak 3x v týdnu.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.