Špenát a kapusta stojí za dobrou náladou. Které další potraviny to umí?

keříková rajčata

Znáte hormon serotonin? Určitě ano. Jeho produkce se zvyšuje vždy, když pocítíte dobrou náladu. Ve chvíli, kdy se vám něco podaří, venku svítí sluníčko nebo vás rozesměje vaše ratolest. Co jste možná nevěděli je to, že na produkci serotoninu má vliv i složení vaší stravy.

Jak serotonin působí?

Nervové vzruchy si naše centrální nervová soustava předává pomocí neurotransmiterů. Jedním z nich jsou neurony se serotoninovými receptory. Serotonin je součástí procesu, který ovlivňuje změnu naší nálady. Když ho máme nedostatek, přenos nervových vzruchů funguje omezeně a může přerůst až v depresi. Nízký serotonin stojí i za poruchami spánku, podrážděností, migrénami, agresivitou nebo dokonce za vznikem některých duševních chorob. Serotonin si můžeme dopřát ve stravě bohaté na L-tryptofan, dále je důležitá hladina světelného záření.

Nebezpečná dávka serotoninu

Serotonin nám umí dodat i alkohol, nikotin nebo čokoláda. Bohužel především první dva mají nežádoucí vedlejší účinky. Potřeba alkoholu stoupá ve večerních hodinách právě proto, že nám chybí denní světlo. Alkohol a nikotin umí zvednout hladinu serotoninu jen velmi krátkodobě a s pocitem obrovského deficitu ve chvíli, kdy vymizí účinek. Pak je nutkání sáhnout po další sklenici nebo po další cigaretě o to naléhavější.

Šťastný člověk hubne

Mnohokráte pronesená věta, že hubnutí začíná v hlavě platí zejména proto, že šťastný člověk je mnohem více aktivní. Vyhledává kontakty s ostatními, účastní se celé řady akcí, baví ho sportovat. Proto spaluje mnohem více kalorií a zároveň nemá tolik času trápit se myšlenkami na zapovězenou vepřovou se zelím.

Potraviny stojící za dobrou náladou

Čokoláda a kakao dokáží u člověka vyvolat až euforii. Proto v rozumném množství a čas od času mají mít v našem jídelníčku místo.

Rajčata jsou lahodná, chutnají nám syrová i tepelně upravená. Nejen že jsou doporučována jako prevence nejrůznějších onemocnění, umí i navodit pozitivní myšlenky. Navíc mají vysoký obsah hořčíku, draslíku a kyseliny listové.

Banány můžeme bez obav označit jako malé přírodní antidepresivum. Dokonale podporují tvorbu serotoninu, bohužel mají vysoký obsah cukru.

Mandle jsou další potravinou, co působí proti podráždění a zlepšují náladu. Vysoký obsah železa také podporuje tvorbu červených krvinek.

Tuňák a losos jsou bohatými zdroji omega 3 a zároveň podpoří tvorbu serotoninu. S nimi se rozloučíte se smutkem a špatným spánkem.

Špenát a kapusta díky vysokému obsahu hořčíku podpoří tvorbu serotoninu, navodí dobrou náladu a působí jako prevence různých onemocnění.

Dalšími zdroji serotoninu jsou některé druhy sýrů a obecně mléčné výrobky. Také červené maso, různé druhy listové zeleniny a celozrnné pečivo.

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.