Tito lidé mají vyšší riziko mrtvice. Stravují se zdravě, ale možná až příliš

Pokud patříte mezi vyznavače bezmasé stravy, podívejte se na výsledky nové studie. Ti, co nejí maso, byli až do teď označováni za méně náchylné ke kardiovaskulárním onemocněním. Podle nové studie je to však trochu jinak.

Srovnávací studie se týkala rizik ischemické choroby srdeční a mrtvice mezi těmi, co jedí maso i ryby a vegetariány. Článek publikovaný na serveru BMJ zmiňuje malé zvýšení rizika mrtvice a připomíná studie, podle kterých vegetariáni a vegani mohou mít nižší riziko srdečních chorob než konzumenti masa.

Studie

Spoluautorka studie Tammy Tongová z Oxfordské univerzity říká, že nižší riziko srdečních chorob převažuje nad vyšším rizikem mrtvice. Po 10 letech dodržování bezmasé diety ale připadají na stejný vzorek populace 3 případy mrtvice navíc. Vědci zjistili o 20 % vyšší míru mrtvice u těch, co studii zahájili či ukončili jako vegetariáni, ve srovnání s konzumenty masa. Mezi vegetariány a těmi, co jedli jen ryby, byla o 13 % nižší pravděpodobnost výskytu srdeční choroby než u těch, co jedli maso.

Nebezpečí mrtvice

Studie Tammy Tongové není první, která zjistila nárůst počtu výskytu mrtvic mezi vegetariány a vegany. Některé předchozí výzkumy naznačily, že nízká hladina cholesterolu, jenž chrání lidi před srdečními chorobami, je mohou současně vystavit vyššímu riziku mrtvice. Studie také uvádějí nutriční nedostatky běžné u těch, co nejí maso, které jsou zdraví škodlivé. Většinou jde o nedostatek vitamínů B12, D, aminokyselin a mastných kyselin.  

Vyřadit maso z jídelníčku nemusí být úplně moudré. / Foto: Shutterstock

Stravovací návyky

Tým Tammy Tongové zdůrazňuje, že by však nikdo neměl nijak přehnaně měnit své návyky na základě výsledků této studie. Je třeba ještě mnoha dalších výzkumů a vegani či vegetariáni nemusí hned začít jíst maso. Jen je třeba dbát na vyváženou stravu. V jejich jídelníčku by neměl kvůli zachování vyvážené stravy chybět tempeh, který je fermentovaným sójovým proteinem a zdrojem vitaminu B12, zelené sójové boby edamame, řecký jogurt, konopné semínko, quinoa či humus.

Foto: Shutterstock, zdroj: BMJ

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Zora
Zora
5 měsíců

Tvl, rači tedy budu kouřit. Vjetci mi to objasnili🙃

Iris
Iris
5 měsíců
Reply to  Zora

Jo, souhlas. Kouřit a chlastat – aspoň si člověk něco užije – tělo má jít do hrobu zhuntovaný, se říká.
Bože, budeme žrát červy a budeme se pást – skvělá budoucnost.