Únava není jen z námahy. Může se jednat o závažný zdravotní problém

Snažíme se zvládnout náročné pracovní povinnosti, strávit dost času s rodinou a nezanedbávat ani sportovní aktivity a koníčky. Často se k pracovním povinnostem přidává i studium v rámci nutného doplnění odbornosti a kvalifikace. Náš čas konzumuje i péče o domácnost, nákupy nebo setkávání s přáteli. Touha stihnout vše znamená logicky vyšší míru stresu a únavy. Kde začíná problém?

Dlouhodobá slabost a únava

Spíte méně než sedm nebo osm hodin denně, a to po delší čas? Přes den jste pak unavení a bez energie? V takovém případě je na vině skutečně jen nedostatek spánku a vaše potíže se upraví, pokud začnete dodržovat spánkovou hygienu a pravidelný režim. Na pozoru je třeba mít se ve chvíli, kdy máte k dispozici potřebných 8 hodin na spánek, a přesto jste stále unaveni. Během dne jste malátní, máte pocity slabosti a špatně se soustředíte. Pokud se ve vaší životosprávě nic nezměnilo, například jiné léky, sportovní aktivita, vyšší pracovní zátěž, a začali jste trpět pocity únavy, je na místě vyhledat lékaře.

Možné zdravotní obtíže

Za pocity únavy stojí velmi často špatná funkce štítné žlázy. Mimo jiné může způsobit i rychlý nárůst nebo úbytek hmotnosti. Špatnou funkci štítné žlázy odhalí výsledky krevních testů a je možné ji léčit. Druhou možností stálé únavy může být přechod špatné nálady do deprese. Depresi je dnes možné poměrně přesně diagnostikovat a medikací mírnit její příznaky.

Ani lidé s dostatkem spánku nemají vyhráno. Mohou trpět spánkovou apnoí. To znamená, že spí dostatečně dlouho, ale probudí se unavení a nemají pocit odpočinku. Důvodem je chvilková zástava dechu, která je pro spánkovou apnoe charakteristická. Zástavy dechu narušují hluboký spánek bez vašeho vědomí. Spánková apnoe je doménou spíše mužů a dá se odhalit jen při speciálním vyšetření.

Rychlým lékem na únavu a špatnou náladu je pobyt v přírodě, a to alespoň třikrát týdně a zvýšení fyzické aktivity.

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.