Varovné příznaky dehydratace

Jakmile začnou teploty stoupat a naši krajinu sužuje tropické vedro, jedna z nejdůležitějších věcí, na kterou musíme myslet, je dostatečný pitný režim. Voda je základním stavebním kamenem těla a dehydratace přináší celou řadu rizik. Jak poznat, že nám chybí tekutiny?

Při nedostatku vody v těle nám houstne a obtížně cirkuluje. Dostatečně musí pít zejména malé děti a senioři, kteří necítí žízeň a mají posunutý práh žízně. Dostatečná hydratace organismu je prevencí trombů a mrtvic. Nedostatek tekutin vede ke snížení výkonnosti, poruchám soustředění, bolestem hlavy a únavě. V tropických dnech je třeba vypít minimálně 3 litry tekutin, nejlépe v podobě čisté, neperlivé vody. Spoust vody vypotíme a odpaříme pokožkou na těle.

Bolest hlavy

Nejčastějším příznakem, se kterým se setkal asi každý, je nepříjemná bolest hlavy. Nedostatek tekutin ovlivňuje totiž hladinu serotoninu v těle a při jeho nedostatku vzniká bolest hlavy, někdy i bolestivá migréna.

Dehydratovaná pokožka

Pokud je vaše pleť mdlá, ztrácí pružnost a nepříjemně pne, zpozorněte. Nedostatek vody v pokožce způsobuje i svědění a vznik šupinek. Jakmile suchá kůže ztrácí vláčnost, produkuje i mnohem více mazu, protože se snaží vytvořit bariéru proti ztrátě vody. Suchá místa jsou proto často pokryta mastnou, tenkou vrstvou, nebo se tvoří akné.

Zápach z úst

Při zanedbávání pitného režimu vzniká i nepříjemný zápach z úst. Nedostatkem tekutin dojde ke snížení tvorby slin v ústech. Sliny mají důležité antibakteriální vlastnosti a při jejich nedostatku se nám v ústech a těle množí bakterie způsobující nepříjemný zápach.

Špatná nálada, rozmrzelost a únava

Při podrážděnosti a nervozitě vám pomůže i sklenice vody. Neurologické účinky dehydratace se totiž projevují špatnou náladou. Nedostatek vody způsobuje značnou únavu, zhoršuje schopnost soustředění, vyvolává úzkost, nervozitu a napětí.

Zvýšená chuť na sladké

Pokud zanedbáváte pitný režim, zvyšujete si pravděpodobnost na to, že sladkostem neodoláte. Dehydratace je totiž velmi snadno zaměnitelná s pocitem hladu, který se projeví právě především chutí na sladké. Vaše váha vám za to nepoděkuje a dehydrataci tak nevyřešíte. Dejte si do vody plátek okurky nebo citronu a prospějete tak mysli i tělu.

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.