Za jak dlouho se vyčistí plíce kuřáka poté, co přestane kouřit

Pokud chcete s kouřením skoncovat, možná vás zajímá, za jak dlouho se plíce vyčistí, když přestanete kouřit. Nějakou chvíli to zabere. Podívejme se na to.

Podle posledních výzkumů není v dopadu na zdraví moc velký rozdíl mezi vykouřením méně než 5 kusů a více než 30 cigaret denně. Poškození plic je u slabého kuřáka je jen o 1/3 nižší než u silného. K poškození plic dojde u slabého kuřáka za 1 rok, u silného za 9 měsíců. Musíme tedy přestat kouřit úplně.

Čas na regeneraci plic

Pokud jsme tedy típli poslední cigaretu, tělo začne reagovat pozitivními změnami. Už 20 minut po dokouření poslední cigarety se v krvi sníží hladina oxidu uhelnatého, kvůli kterému se tkáním nedostává potřebný kyslík a tělo se začne lépe okysličovat. Po 14 dnech pomalu klesá riziko infarktu. Za 1 měsíc se zlepší funkce plic i dýchání. Vymizí ranní a noční kašel a ustupuje i tíživá dušnost.

Zlepšení po roce

Po 1 roce bez cigaret se sníží riziko ischemické choroby srdeční na 1/2, stejně jako obávaného infarktu myokardu nebo anginy pectoris. Riziko cévní mozkové příhody neboli mrtvice klesne na 1/2 ve srovnání s kuřáky až za 5 let po vykouření poslední cigarety.

Foto: Shutterstock

Dlouhodobé zlepšení

Plíce potřebují na kompletní regeneraci ještě delší dobu. Riziko rakoviny plic snížíme na 1/2 v porovnání s kuřáky až po 10 až 15 letech. Asi 10 let je potřeba ke snížení rizika dalších typů rakoviny způsobených kouření na 1/2, zejména rakoviny hrtanu či jazyka.

Poznáte to i po letech

Kdo však už jednou kouřil, nikdy nebude mít plíce jako předtím. Už rok života bez cigaret se ale značně projeví na celkovém zlepšení zdravotního stavu. Vyplatí se proto přestat kouřit i v pozdějším věku, a to i po celoživotním kouření. Pokud přestaneme s kouřením v 60 letech, prodloužíme si život i o pár let. I když je to běh na delší trať, přestat kouřit se vyplatí. Samočisticí schopnost plic podpoří pobyt v čistém prostředí, třeba svižné procházky v přírodě, v lese, u moře či v horách.

Foto: Shutterstock, zdroj: Healthline

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.