Zelenina a ovoce, které zahánějí chuť na kalorická jídla. Zachrání před vyjídáním lednice a nastartují hubnutí

K hubnutí pomáhá pohyb v dostatečné intenzitě spojený s pravidelností a správně sestavený jídelníček. Základem je rozmanitost, bohatá výživová hodnota a nízká kalorická hodnota.

Pokud vám jídlo nestačí, dojezte se ovocem nebo zeleninou, jen musíte vědět jakou. Tyto jsou na tom z hlediska kalorií nejlépe a mají jich úplné minimum. Zároveň ovoce a zelenina obsahuje hodně minerálů, vitamínů, enzymů, vlákniny, antioxidantů a dalších látek, které jsou důležité pro zdraví.

Rajčata

Když sníte rajče, které má 100 gramů, dostanete do těla jen 17 kalorií. Rajčata jsou považována za jeden z velmi zdravých druhů zeleniny. Obsahují lykopen, který preventivně působí proti rakovinotvornému bujení. Mohou být syrová i tepelně upravená.

Květák

Pokud jej sníte 100 gramů, tak do svého těla dostanete jenom 25 kalorií. Ideální je květák vařený nebo květáková polévka. Obojí vás zasytí a má nízkou kalorickou hodnotu. Smažený květák vynechte.

Celer

Nakrájený 1 šálek celeru obsahuje jen 16 kalorií. Stopka řapíkatého celeru obsahuje 10 kalorií. Celer se často používá v různých receptech, kterým dodá chuť i živiny.

Foto: Adobe Stock

Chřest

Bohatý zdroj kyseliny listové neboli folátu. 1 šálek vám dodá 70 mikrogramů folátu a jen 27 kalorií.

Mrkev

Pokud si dáte 100 gramů mrkve, dáte tělu 41 kalorií. Má nízký glykemický index, což pomáhá udržení hladiny cukru v krvi, díky čemuž budete déle sytí. Nejlepší je syrová, ale zdravá je i dušená.  

Listová zelenina

Tmavší odrůdy listových zelených obsahují více živin. 1 šálek sekaného ledového salátu má jen 8 kalorií. Hlávkový salát obsahuje 7 kalorií na šálek. Špenát má 7 kalorií, obsahuje železo, mangan, vitamín K a A i kyselinu listovou. Roketa setá má jen 4 kalorie a kapusta 33 kalorií na šálek.

Zelí

Syrové červené i bílé zelí má ve 100 gramech 25 kalorií. Pozitivně ovlivní trávení, což je při dietním režimu důležité. Zdravé je i kysané zelí.

Vodní meloun

100 gramů má 30 kalorií. Vodní meloun obsahuje vysoké procento vody. Ta vám pomůže v hydrataci a váš žaludek bude výrazně plnější po pár kouscích.

Grep, citrony a limety i pomeranč

Na 100 gramů připadá 42 kalorií. Grep zrychlí metabolismus a spalování, zažene hlad a prospěje vitamíny skupiny B, C, D, E a K. Citrony a limety obsahují na 100 gramů méně než 40 kalorií a hodně vitaminu C. Pomeranč mána 100 gramů 47 kalorií. Obsahuje vitamin C a další prospěšné látky.

Jablko

100 gramové jablko má 52 kalorií, obsahuje mnoho prospěšných látek i vlákniny. Pokládá se za jedno z nejprospěšnějších druhů ovoce. Hodnota kalorií se může měnit podle druhu a sladkosti.

Foto: Shutterstock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.