Jak běhat v zimě a nepřijít přitom k újmě na zdraví?

Zima nemusí vystavit stopku vašim běžeckým aktivitám. Naopak běhání v zimě má své kouzlo. Můžete si ho užívat, pokud budete dodržovat některé pravidla.

Správné oblečení je základ

Pravidlo, čím více oblečení, tím lépe pro zimní běh, rozhodně neplatí. Naše tělo disponuje nemalými schopnostmi reagovat na okolní teplotu a využívat teplo, které vzniká při tělesné námaze. Pokud se na zimní běh oblečete příliš teple, zpotíte se a nachlazení na sebe nenechá dlouho čekat.

Oblečete se naopak méně, než si budete při pohledu z okna myslet. Poté, co vyjdete z domova, by vám měla být trochu zima. Běh vás zahřeje na příjemnou teplotu.

Základní pravidlo správného oblečení zní vrstvit. To však neznamená, že si obléknete jednu tenkou vrstvu a dvě tlusté. Naopak je třeba mít na sobě dvě tenké vrstvy a jednu tlustou, přičemž první vrstva tvořená zatepleným tričkem s dlouhým rukávem a rolákem by měla odvádět pot.

Pokud nebude venku velký mráz, stačí vám jedna tlustá vrstva oblečení. Budete pohyblivější a navíc odložit tenkou vrstvu je snadnější než tlustou. Neměli byste zapomenout na čelenku a rukavice. Pokud však venku bude mrznout, je lépe mít místo čelenky čepici a pod ní tunel, který chrání krk. Bráníte tím úniku tepla a navíc nevdechujte příliš chladný vzduch.

Utečte úrazům

Při běhu v zimě vám hrozí více zranění než v jiných ročních obdobích. V zimě více než kdy jindy nepodceňte rozcvičení a protažení před během. V zimě bývá mokro a nezřídka to i pořádně klouže. Zima obvykle nabídne plískanice nebo led a sníh. Nedílnou součástí zimní běžecké výbavy jsou pořádné boty, ve kterých vám bude příjemně teplo, do kterých vám nenateče a ve kterých vám to nebude klouzat.

Na ledovém terénu se vám budou hodit nesmeky. Ledovému terénu je dobré přizpůsobit i techniku běhu. Zvyšte frekvenci kroků a současně zmenšete jejich délku. Při běhu byste měli dopadat na celé chodidlo. Využijte také více ruce k udržení rovnováhy.

Kromě blátivého, zasněženého či zledovatělého terénu nabízí zima ještě jednu nástrahu – tmu. V zimě jsou kratší dny, později svítá a dříve se stmívá. Snažte se pokud možno běžet za světla. Pokud vám to nevyjde, ve vaší běžecké výbavě by neměla chybět čelovka. Hodí se také bunda a elasťáky s reflexními prvky.

V některých případech je třeba díky nástrahám terénu změnit trasu. Vaše oblíbená trase se totiž v zimě může snadno stát nevyhovující a nebezpečnou.

Neběhejte hladoví a žízniví

Pořádně se nacpat a potom jít běhat je špatné, ani jít běhat o hladu není dobrý nápad. Kromě hladu vás potrápí také nedostatek energie. Před tréninkem snězte něco lehkého, například banán.

V létě je naprostou samozřejmostí vzít si sebou na trénink láhev s vodou. V zimě se však pitný režim podceňuje. Dehydratace vás může potkat i v zimě. Místo láhve s vodou si vezměte s sebou termosku s čajem. V zimě může být lákavé přidat do čaje alkohol, ten si raději nechte až po tréninku.

Vyhněte se nachlazení

Není pochyb, že v zimě je velice snadné nachladnout. Před nachlazením vás ochrání nejen termoska s horkým čajem. Další spolehlivou ochranou je pohyb. Buďte neustále v pohybu, zapomeňte na přestávky. Místo nich si dejte meziklus. Neběhejte příliš daleko od domova. Pokud vám dojdou síly a vy se budete domů vracet pěšky, koledujete si o nachlazení.

Ihned po tréninku by měly vaše kroky zamířit ke sprše. Po teplé sprše se převlečte do suchého oblečení. Potom si můžete vychutnat šálek horkého čaje.

Autor: Evžena Janovská

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.