Jaké potraviny byste měli jíst po 50, aby vaše svaly vypadaly jako zamlada

I po padesátém roce života může přijít nový začátek. Stačí přidat pohyb a poskládat pečlivěji stravu. Ano, metabolismus je možná zpomalený a více ukládá tuk, ale i to můžete změnit. Dodejte tělu dostatečné množství bílkovin.

Změny po padesátce

Po padesátém roce života ubývá svalové hmoty, kostní dřeně a mnohé provází nárůst hmotnosti. Ženy procházejí hormonálními výkyvy a kolísá i testosteron u mužů. Je třeba znovu podpořit metabolismus a začít pracovat na svalové hmotě. Protože čím více máte svalů, tím lépe bude tělo spalovat nadbytečný tuk. Základem stravy musí být porce bílkoviny ke každému jídlu. Množství bílkovin by mělo být v tomto věku okolo 2 g na kg vaší hmotnosti za den. Po padesátce je třeba odbourat jednoduché cukry (slazení, sladkosti, sladké limonády) a přidat více komplexních sacharidů, které budou dodávat tělu energii postupně.

Kuřecí, krůtí a králičí maso

Nejvhodnějším zdrojem bílkovin je netučné maso. Přidejte do stravy co nejvíce kuřecích a krůtích prsou. Dají se zapékat se zeleninou, připravit jako steak nebo grilovat po naložení v různých marinádách. Zapomeňte ale na smažení. Polovinu talíře zaplňte netučným masem, na druhé polovině by měla být příloha a zelenina v rozdělení půl na půl.

Jogurty, tvarohy, kefíry

Vhodnou a lehce stravitelnou potravinou jsou mléčné výrobky. Dopřejte si dvě sklenice polotučného mléka denně, jeden tvaroh na sladký nebo slaný způsob, pijte kefíry a zakysané nápoje. Sáhněte po řeckém jogurtu, skyru nebo cottage sýru.

Foto: Shutterstock

Vejce na všechny způsoby

Pověry o škodlivosti vajec už byly dávno vyvráceny. Vejce jsou výbornou potravinou. Denně byste měli zkonzumovat alespoň dvě vejce. Nejlepší jsou vejce hned k snídani, dají tělu potřebnou energii. Po celé dopoledne vás nebude trápit hlad ani chuť na sladkosti.

Přidávejte protein

Zdroje proteinů můžete přidávat do nejrůznějších salátů v podobě šmakouna, vaječného bílku nebo tofu. Zeleninové saláty míchejte i s vařenými luštěninami. Pokud se vám nedaří konzumace dostatečného množství bílkovin během dne, připravujte si proteinové koktejly a nápoje.

Foto: Shutterstock

Zelenina a luštěniny

Nezapomínejte na dostatečný příjem zeleniny a minimálně dvakrát týdně si připravte jídlo z luštěnin. Luštěniny se zpočátku zařazují do jídelníčku obtížně, zkuste luštěninové polévky nebo luštěninové pomazánky.

Pravidelný pohyb

Po padesátém roce života je důležitější než intenzita pohybu jeho pravidelnost. Vypravte se několikrát týdně na procházku, začněte plavat nebo jezdit v lehkém terénu na kole. Posilovací cviky určitě zařaďte ale nezaměřujte se na jednu tělesnou partii. Je třeba protáhnout celé tělo formou dobře sestaveného kruhového tréninku.

Foto: Shutterstock, zdroj: EatThis.com

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Iris
Iris
1 měsíc

Jako zamlada už svaly nebudou nikdy – zázraky se nedějí.
Konečně někdo doporučuje vejce, mléčné výrobky a maso jako zdroj bílkovin a ne jeho trapné náhražky. Ke králičímu a kuřecímu bych ještě doporučila jehněčí – výživově je někde jinde a tučné není.