Jídlo, které oddálí stárnutí. Stačí dodržovat pár pravidel a přibývající roky se zastaví

S přibývajícím věkem bychom měli upravit svoje stravovací návyky i životní styl. V době, kdy se nám podíl svalové hmoty postupně snižuje, řídnou nám kosti a náš metabolismus se zpomaluje, musíme se zaměřit na správné složení jídelníčku.

S přibývajícím věkem je nejvyšší čas vynechat průmyslově zpracované potraviny a bílé pečivo a zaměřit se na konzumaci čerstvých potravin, zvýšení příjmu bílkovin a pravidelné cvičení. Po padesátce začneme ztrácet až 15 % svalové hmoty každých 10 let. Ubývá nám kostní hmota, roste riziko osteoporózy a metabolismus zpomaluje.

Nejdůležitější potraviny v jídelníčku

  • čerstvé nebo mražené ovoce a zelenina
  • čerstvá zelenina hlavně listová, brokolice, zelí a kapusta
  • čerstvé ovoce hlavně bobulové
  • celozrnné pečivo, rýže i těstoviny
  • libové maso, hlavně krůtí a králičí a mořské ryby
  • další kvalitní, a to i rostlinné bílkoviny včetně luštěnin nebo tofu
  • vejce z farmy
  • zdravé tuky, za studena lisované oleje, ořechy, směnka i avokádo
  • zakysané mléčné výrobky, tvaroh, bílé jogurty a kefíry

Co z jídelníčku vynechat

  • veškeré pochutiny jako chipsy, solené buráky, křupky a tyčinky
  • sladkosti a cukrovinky včetně sladkých limonád
  • mraženou pizzu a další rychlé polotovary
  • konzervované a průmyslově zpracované potraviny i uzeniny
  • fast food plný prázdných kalorií a konzervantů bez vlákniny a živin
Foto: Shutterstock

Jak sestavit jídelníček

Jezte zeleninu každý den ke každému jídlu, ať získáte cenné živiny, jako jsou vitamíny, minerály, enzymy, antioxidanty a vláknina. Zeleninová příloha vás v kombinaci se stravou připravenou z čerstvých surovin zasytí a má téměř nulovou kalorickou hodnotu. Přispívá k hubnutí i regulaci a udržení správné hmotnosti. Dodržujte pitný režim a vsaďte hlavně na čistou vodu bez bublin a neslazené čaje.

Pravidelná pohybová aktivita

Kvalitu života zlepší i fyzická aktivita. Při pohybu nejde jen o energetický výdej, ale o řadu pozitivních vlivů na zdraví. Ve svalech se tvoří myokiny, které se vylučují do krevního oběhu a blahodárně ovlivňují naše orgány, náladu, činnost mozku i spánek. Pohyb zlepšuje činnost srdce, cévního systému i krevního tlaku, prohlubuje dýchání, posiluje kosti, přispívá k udržení funkční páteře a kloubů i k vitalitě. Zpomaluje úbytek svalové hmoty, zamezuje zpomalení bazálního metabolismu i tloustnutí.

Foto: Shutterstock, zdroj: Healthline

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Iris
Iris
5 měsíců

Mně se líbí, jak mladá kočka radí starým, co jíst, aby nezestárly – drahoušku, kdy začíná stáří? V okamžiku, kdy nám bylo určeno, že do důchodu se půjde až v 65 letech, může být kvalifikováno jako urážka, když padesátníkovi řeknete, že je senior…