Oblíbené slevové akce v českých supermarketech budou možná již brzy hudbou minulosti. A to paradoxně v době, kdy do letáků nahlíží stále větší množství lidí ve snaze ušetřit alespoň nějakou tu korunu v době neustále se zvyšujících cen veškerého zboží.
Člověk může hodně ušetřit
Každý člověk, který slevové akce umí využívat, vám navíc potvrdí, že se v nich dá ušetřit skutečně významná část měsíčního rozpočtu. Prakticky veškeré zboží se totiž každý měsíc v nějaké významnější akci protočí. Na běžné potraviny přitom slevy dosahují klidně i 50 až 60 %, a to ze skutečně reálných cen, které zaplatíte mimo slevové období.
Právě to je však trnem v oku ministerstvu zemědělství. To připravuje sadu nařízení a zákonů, kterými chce tlumit dopady inflace na občany. Paradoxně si však vybírá cestu, která na první pohled není srozumitelná. Tedy zrušení slevových akcí.
Na pozadí této snahy je nicméně hlubší myšlenka, kterou je velká rozkolísanost cen, které u potravin v českých obchodech vidíme. Zejména v dnešní době, kdy všechny ceny míří vzhůru, je možné nakupovat se skutečně velkými rozdíly.
Ceny jsou prý kvůli akcím vysoké
To je pozitivní pro ty zákazníky, kteří mají čas a chuť se slevami zaobírat. Dobré je to také pro obchodníky, kteří mají vše spočítané. Horší už je to ale pro zákazníky v cenách se tolik neorientující. A pak také pro zemědělce.
Aby totiž bylo možné dávat lákavé slevy, je nutné mít výchozí ceny nastaveny poměrně vysoko. Ty potom zaplatí lidé, kteří nenakupují ve slevách.
Zemědělci jsou potom obchodními řetězci nezřídka tlačeni k tomu, aby se na slevách podíleli. Aby v konkurenci obstáli, musí tak nabídnout ceny, které jsou pro ně velmi nevýhodné, někdy až likvidační.
Obchody nesouhlasí
Obchodníci se nicméně brání takovému výkladu. Hovoří o tom, že slevy dávají ze svých marží, aby nalákali zákazníky do obchodu, kde si potom koupí i to zboží, které zrovna zlevněné není. Pokud by se slevové akce zrušily, znamenalo by to jen omezení hospodářské soutěže a nevýhodu pro zákazníky. Ti by totiž museli nakupovat vše za standardní, tedy plné ceny.
Ministerstvo zemědělství už proti obchodníkům ostatně vytáhlo do boje s tím, že bude kontrolovat jejich marže na vybraných produktech základní potřeby, jako jsou například uzeniny nebo máslo. Tam si prý obchody počítají marže až ve stovkách procent.
Snahy zrušit letákové akce tu byly ze strany ministerstva zemědělství už v minulosti, byť z poněkud jiných příčin. Tehdy se něco podobného prosadit nepodařilo. Také tentokrát se dá očekávat značný odpor a je otázkou, zda tak nepopulární opatření vůbec může projít.
Foto: Shutterstock
Tož ať si ty -otraviny z EU ministr aj sám zežere – a my se pak se zájmem podíváme, co z něho potem ostane 😀
Zasraná E.U. postavil bych okolo ČR plot, a rozjel průmysl a zemědělství a hlavně, vysral bych se na kazatele s E.U. ty bych vyhnal jako první😉