Které oleje patří do zdravého jídelníčku?

Otevřete lednici. Které oleje najdete? Slunečnicový olej na smažení a dál nic? To se rozhodně musí změnit. Sádlo, máslo a margarín by měly být nahrazeny zdravější variantou a na místo ve vašem jídelníčku čekají i další kandidáti ze světa olejů. Kterým otevřít dveře dokořán?

Jak používat různé oleje?

Pro začátek si rozdělte oleje podle studené a teplé kuchyně. Do studené kuchyně se hodí oleje lisované za studena. Na vaření použijte nerafinovaný olej, který má bod zakouření alespoň 100 stupňů. K restování se hodí panenský olivový nebo arašídový olej.

Konopný olej

Konopný olej má výraznou chuť. Voní i chutná po oříškách. Používá se ve studené kuchyni a obsahuje vysoký podíl omega 3 mastných kyselin. Je jedním ze zdravých tuků. Přidávejte jej do salátů nebo pomazánek. Můžete si jej také natírat na kůži. Konopný olej podporuje metabolizmus a imunitní systém. Je bohatý na vitamíny A, D a E. Obsažená látka cannabidiol má protizánětlivé a protikřečové účinky.

Dýňový olej

Dýňový olej vám jistě zachutná. Obsahuje nenasycené mastné kyseliny a vitamíny E, A a K. Má vysoký obsah draslíku, jódu, zinku a selenu. Právě jód v naší stravě velmi chybí, proto si dýňový olej přidávejte do salátů nebo pomazánek. Dýňový olej pomáhá správné funkci štítné žlázy, podporuje metabolizmus a prospěje i centrální nervové soustavě. Nedá se použít při vaření, můžete jím však zakápnout již hotové teplé pokrmy nebo použít jako dip.

Avokádový olej

Plody avokáda jsou téměř zázračnou potravinou a vaše tělo potěší i avokádový olej. Za studena lisovaný avokádový olej se doporučuje jako prevence řady závažných onemocnění. S jeho pomocí můžete snížit riziko nádorových onemocnění, onemocnění srdce a cév. Doporučuje se i při cukrovce. Dámy ocení jeho vliv na pleť a vlasy.

Rybí olej

Rybí olej nás svou chutí rozhodně neuchvátí, potěší nás ale jeho vliv na zdraví. Naštěstí se dá zakoupit ve formě tobolek. Má velký obsah omega 3 mastných kyselin. S jeho pomocí posílíme imunitu, prospějeme našemu srdci, mozku i očím. Dopřejte si častěji lososa, makrelu nebo tresčí játra.

Lněný olej

Výrazná chuť lněného oleje si bude rozumět s nejrůznějšími saláty nebo dipy. Také jej můžeme na čajové lžičce spolknout. Za studena lisovaný panenský lněný olej je prevencí proti infarktu a zánětlivým onemocněním kloubů. Doporučuje se při bolestech hlavy a otocích kloubů. Je nejbohatším zdrojem vitamínu E a omega 3 mastných kyselin.

Mohlo by vás zajímat

Autor: Iva Vendolská

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

1
Komentujte

avatar
1 Komentářová vlákna
0 Odpovědi ve vlákně
0 Sledující
 
Nejsledovanější komentář
Nejžhavější komentářové vlákno
1 Autoři komentářů
Věra Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
Upozornit na
Věra
Host
Věra

Na čem opékat smažit z čeho péci????

Loading...