Lékaři jsou překvapení. Zjistili, že nezdravá potravina dokáže zabránit cukrovce. A okamžitě snižuje cukr v krvi

Na pozadí mnohem viditelnějších problémů lidstva se odehrává jiný, který veřejně nikdo příliš neřeší, ale který má potenciál stát se do budoucna absolutní jedničkou. Na světě totiž prudce přibývá případů cukrovky druhého typu. Tedy toho, který lidé získají v průběhu života, obvykle nesprávnou životosprávou sestávající z nedostatku pohybu a nezdravého jídla.

Oblíbená potravina pomáhá

Naštěstí existují potraviny, které mají také opačný efekt, a to ten, že cukr v krvi snižují a působí také preventivně vůči samotné cukrovce. Nová studie teď ukázala, že oblíbená potravina, jež byla dosud v tomto ohledu považována spíše za nezdravou, může snížit riziko vzniku cukrovky o celých 40 %.

Vědecká práce publikovaná v časopise Nutrition Research and Practice uvádí, že pravidelná konzumace vajec podporuje zpracovávání glukózy u lidí s pre-diabetem a rozvinutou cukrovkou druhého typu. Velmi rychle u nich docházelo ke snížení cukru v krvi. Vědci zároveň zjistili, že pouhé jedno vejce za den významně sníží riziko toho, že u vás cukrovka vůbec propukne.

Studie se účastnilo více než 7000 lidí, přičemž bylo zjištěno, že dospělí, kteří jedli alespoň jedno vejce denně, měli o čtyřicet procent menší pravděpodobnost rozvoje cukrovky. Výzkum byl skutečně průkazný, protože z této skupiny onemocnělo cukrovkou 857 osob. Z větší části těch, kdo vejce pravidelně nekonzumovali.

Foto: Shutterstock

Jsou vejce opravdu zdravá?

Nezaznamenali jsme spojitost mezi příjmem cholesterolu a rizikem cukrovky druhého typu,” naráží vědci na skutečnost, že pravidelná konzumace vajec se příliš nedoporučuje s ohledem na to, že zvyšují právě cholesterol. Někteří lékaři je tak stále považují za spíše nezdravé, byť řada studií prokázala jejich přínos v mnoha oblastech. Předně mají skvělé výživové hodnoty.

Vlivem vajec na cukrovku se zabývala také studie publikovaná v časopise Food and Function. “Každodenní konzumace jednoho velkého vejce sníží riziko cukrovky bez jakýchkoliv vedlejších efektů na lipidové profily,” uvádějí vědci.

Je přitom zajímavé, že obě tyto studie z roku 2018 jsou v protikladu s vědeckou prací z roku 2008. V ní se naopak zjistilo, že konzumace vajec každý den zvyšuje riziko cukrovky druhého typu o 60 %, jak uvádí web Diabetes UK. “Pro snížení rizika cukrovky druhého typu by lidé měli konzumovat vyvážený jídelníček s omezeným příjmem tuků, soli a cukru, ale obohacený o ovoce a zeleninu.

Foto: Shutterstock, zdroj: Nutrition Research and Practice, Medical News Today, Express

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Eva
Eva
3 měsíců

Jak je možné, ze když sdílím váš odkaz k sobě do soukromí, ze me pak nejde otevřít, pise se mi, ze je zabezpečeny, to je pak na nic a je to tak pokazde, cokoli si od vas sdilim 😐

Zuzana
Zuzana
4 měsíců

Myslím si, že ve většině případů je na vině stres.

Iris
Iris
4 měsíců
Reply to  Zuzana

To je fakt, který se bohužel pořád hodně podceňuje.
Kdyby bylo pravda všechno, co tady ty pisatelky “vědeckých” článků vyplodí, měla bych už dávno všechny možné děsivé choroby a poruchy včetně rakoviny prostaty…:P

Iris
Iris
4 měsíců

Tak vejce je nezdravá potravina? To už je hodně starý a dávno překonaný názor. Ale vypadá to, že přemíra “zdravých” potravin výrazně snižuje IQ…
Co to vlastně jsou, ty zdravé potraviny – jednou píšete tak, podruhé jinak – čert aby se v tom vyznal. To už není ani zábavné.