Lektiny – nepřítel ve zdravé stravě nebo jen planý poplach?

čočka

Co jsou lektiny? Kde se nachází? Z jakého důvodu se hovoří o škodlivosti? Jakou úlohu hrají lektiny v potravě? Jak je to s jejich konzumací, jíst či nejíst a proč?

Diskuse vyvolané okolo lektinu se podobají v mnohém, jako tomu bylo kdysi ohledně soji, posléze nás postihla doslova bezlepková mánie, kdy byl lepek považován za škodlivý,  vysazoval ho skoro každý. Poslední dobou se dostal na přetřes lektin.

Co je lektin a jaký je jeho účel?

Specifická bílkovina, která je obranným mechanismem pšenice a dalších zrn. Úlohou lektinu je ochrana rostliny před plísněmi, hmyzem a jinými záškodníky. Zřejmě právě z tohoto důvodu je lektin rezistentní vůči trávení v našem těle, snadno se shromažďuje ve tkáních, kde působí jako toxin.

Avšak lektiny patří do našeho jídelníčku, neboť přináší jistá pozitiva. Jednak jsou obsažené v potravinách, které jsou důležité v rámci zdravé a vyvážené stravy a potraviny, které lektiny obsahují, jsou přínosným zdrojem vlákniny, antioxidantů, proteinů. Jsou i důležité ze zdravotního pohledu, neboť mají protirakovinné účinky a působí proti různým bakteriím, virům či kvasinkám.

Kdy je třeba si dát pozor?

Lektiny sice mohou v nadměrném množství uškodit lidskému organismu, ale sníst dané neúměrné množství, je dosti složité. Rovněž pokud je jídlo správně připraveno, tj. tepelná úprava a máčení luštěnin, klíčky luštěnin upravené blanšírováním, lektiny prakticky nepředstavují riziko.

Snížit obsah lektinů je doporučováno lidem, kteří mají problémy s trávením, s imunitou. Pro ty, kdo trpí histaminovou intolerancí, mají lupus, revmatoidní artritidu, je vhodné lektiny razantně omezit či případně na nějaký čas vyloučit ze svého jídelníčku.

Potraviny obsahující lektiny

Pokud netrpíte potravinovou alergií či některou výše uvedenou chorobou, není důvod vysadit potraviny s obsahem lektinů ze svého jídelníčku. Pokud vás zajímá, v jakých potravinách se zejména lektiny nachází, tak se jedná především o luštěniny, fazole, ořechy, rajčata, papriky, mléčné produkty, vejce, brambory apod.

Autor: Kateřina Lulková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.