Musí svaly po tréninku pořádně bolet?

Bolest svalů zná každý sportovec, začátečník, rekreační sportovec i sportovec profesionál. Někteří sportovci považují bolest svalů za ukazatel intenzity tréninku. Pokud nás po tréninku vůbec nic nebolí, necvičili jsme dost intenzivně. Musí nás však po tréninku bolet svaly tak, že se stěží dokážeme pohnout?

Co se skrývá za bolestí svalů po tréninku?

Za bolestí svalů nestojí pouze kyslíkový dluh a následné vyloučení kyseliny mléčné do svalů jako zdroje pohotovostní energie. Během tréninku dochází často k mikroskopickým trhlinkám ve svalových vláknech. Výsledkem je bolest, nazývaná svalová horečka. Její míra odpovídá míře intenzitě tréninku i míře adaptace svalů na danou fyzickou zátěž.

Někteří sportovci vyhledávají tuto bolest, nikoliv kvůli ní samotné, nýbrž proto, že při hojení těchto mikroskopických trhlinek sval roste. Navíc se svaly postupně adaptují na druh a intenzitu daného cvičení. Podmínkou je však je dopřát bolavým svalům potřený odpočinek i živiny

Intenzivní bolest svalů bychom však neměli vyhledávat, naše svaly i kondice porostou i bez pořádné bolesti. Je velkou chybou cvičit tak intenzivně, že máme nás druhý den tak bolí svaly, že se stěží dokážeme pohnout.

Nebezpečí přetrénovanosti

Cvičíme-li příliš dlouho nebo příliš dlouho, klesá výkonnost našich svalů a přichází svalová únava. Pokud je příliš velká, může být provázená bolestivými křečemi. Jedná se o způsob, kterým se naše tělo chrání před úplným vyčerpáním energetických rezerv.

Svalovou únavu bychom rozhodně neměli podceňovat, stejně jako silnou bolest svalů. Svalová bolest nám může pořádně ztrpčit život. Naše svaly nám příliš intenzivní bolestí říkají, že jsou namáhány až do krajnosti. Bolest má za cíl nás přimět, abychom jim dopřáli dostatek odpočinku.

Při přetrénování jsou svaly nadměrně namáhány a hrozí vysoké riziko zranění. Zranění znamená poškození svalu, Projevuje se bolestí na určitém místě a na rozdíl od svalové bolesti samo od sebe neodezní. Zatímco svalová horečka působí bolest v celé oblasti a pozvolna ustupuje.

Nejlepší je prevence

Pokud cvičíme poctivě, potréninkové bolesti svalů se nevyhneme. To však neznamená, že bolest bude tak silná, že se sotva budeme hýbat. Předejít příliš intenzivní bolesti nám pomůže dobře sestavený jídelníček, který obsahuje dostatek bílkovin. Neméně důležitý je dostatek odpočinku a spánku.

Pokud jste delší dobu nesportovali nebo se sportem začínáte, cvičte zpočátku zlehka a postupně přidávejte zátěž.

Nadměrné svalové bolesti předejme také pravidelným tréninkem, protažením se před i po cvičení. Zapomeneme-li na protažení, riskujeme zranění a následné poškození svalů. Sportovci obvykle nezapomínají na dostatek bílkovin, zato někdy podceňují dostatek vody. Naše tělo však vodu potřebuje ke svým biochemickým procesům. Voda také podporuje regeneraci svalů.

Co dělat, když nás dostihla pořádná bolest svalů?

Pokud nás dostihla silná bolest svalů, můžeme ji zmírnit teplou sprchou, ledem nebo masážemi. Od bolesti nám pomůže i vhodná strava. Dodá totiž našemu tělu dostatek živin, čímž urychlí regeneraci svalů.

Zapomeňte na rozchození bolesti. Pořádnou svalovou bolest nerozchodíte, naopak jí ještě zvýšíte. Vaše svaly potřebují pro svou regeneraci odpočinek. Poslechněte své svaly a dopřejte si dostatek odpočinku.

 

Autor: Evžena Janovská

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.