Nejčastější přešlapy ve zdravé výživě, kterých se dopouští především muži

Ohledně zdravé stravy koluje spousta mýtů a polopravd. Některé se z určitých důvodů drží především mezi mužskou částí populace. Následujících přešlapů se možná dopouštíte i vy, protože jste doposud netušili, že děláte něco špatně.

Jeden „cheat day“ v týdnu nevadí

Celý týden striktní jídelníček a v neděli tzv. cheat day – třeba výlet do Mekáče. Říkáte si, že na tom přece není nic špatného, protože převažuje zdravá strava. Opak je pravdou, z takového šoku se těl vzpamatovává třeba i několik dní. Raději si upravte jídelníček tak, abyste necítili potřebu radikálního porušování. Občasný hřích nemusí vadit, ale nedělejte z toho pravidlo a snažte se „prasení“ udržet v mezích.

Pít se má jen tehdy, když je žízeň

Zní to logicky, ale opět jde o mýtus, který zavání nepříjemnými a mnohdy i velmi vážnými zdravotními problémy. Organismus se bez tekutin neobejde, jen nám často posílá signál pozdě. Dodržování pitného režimu, tedy průběžně doplňování tekutin po menších dávkách, je mnohem šetrnější vůči ledvinám než nárazové pití nadměrného množství vody. Pamatujte si, že byť voda nepatří mezi živiny, tělo se bez ní neobejde. I mírná dehydratace způsobuje zvýšenou únavu, pokles výkonu, poruchy termoregulace a další neduhy.

Bez proteinu po tréninku to nemá smysl

Jakmile dokončíte poslední sérii benchpressu, už do sebe ládujete proteiny, jinak byste nikdy nenabrali svalovou hmotu a vaše snaha by přišla vniveč… Opět omyl. Bílkoviny jsou samozřejmě důležité, ale pro teorii o anabolickém oknu – stavu organismu do cca 30 minut po tréninku, kdy může příjem bílkovin a sacharidů přispět ke zvýšení svalové hmoty – neexistují spolehlivé vědecké důkazy. Příjem bílkovin si hlídejte, jinak tělo naskočí do katabolitického stádia – nicméně jde spíše o celodenní příjem než o dobu po tréninku.

Lžíce Nutelly je konečná

Nevydrželi jste to a vylepšili si toast lžící Nutelly. Je tím vaše dieta v tahu? Ne tak docela. Na lžíci Nutelly sice není vůbec nic zdravého, ale váš dietní režim ještě nemusel utrpět smrtelnou ránu. Pro zajímavost: lžíce s 15 g Nutelly obsahuje 13,9 g tuku a její energetická hodnota dosahuje 1013 kJ. Avokádo má 1018 kJ a 23,5 g tuku. Resumé? Jednoduše se snažte Nutellu obcházet obloukem, ale když se jednou za čas neuhlídáte, nic není ztraceno.

Perfektní postava je podmíněna clean eatingem

Clean eating je momentálně velký hit. Tzv. čisté stravování založené na konzumaci celých potravin má jistě spoustu zdravotních benefitů, nicméně z hlediska hubnutí to není tak jednoznačné. Ačkoliv jde o správný směr při cestě za zdravějším životním stylem, samotný clean eating není zárukou „bezchybného“ těla jako z obálky Muscle & Fitness. Nezapomínejte, že vše stojí a padá na energetické bilanci, tedy na přijatých a vydaných kaloriích. V praxi to neznamená nic jiného, než že nadměrný příjem zdravých potravin vede k přibírání stejně jako potraviny nezdravé.

Hodily by se vám další „fit tipy“?

Pokud vás zdravý životní styl baví a rádi byste žili zdravě „tak akorát“, začtěte se do článků na FitTipy.cz, který vplul na rozbouřené vody české blogové scény teprve nedávno. A je to právě projekt FitTipy.cz, kde jsme našli inspiraci pro tento článek.

FitTipy.cz je partnerský blog zavedeného výživového centra Victus a několikrát do týdne servíruje čerstvé články na témata jako vyvážená strava, fitness či hubnutí. Čtenář dostává možnost nahlédnout na problematiku zdravého životního stylu z jiné perspektivy – a především si přečíst o zajímavostech, které na každém internetovém rohu neobjeví. A co se nevejde na web, umisťují autoři na sociální sítě.