Nenápadný zlozvyk, který ničí zuby a čelist. Zbavte se ho jednou provždy

Pokud pravidelně uléháte vedle osoby, která v noci skřípe zuby, není to příjemné. Nepříjemnými zvuky vám narušuje spánek a ničí si zdraví. Bojovat se dá proti tomu psychoterapií i fyzioterapií.

Skřípání zubů, které se odborně označuje jako bruxismus, můžete řešit u zubaře, fyzioterapeuta i psychologa. Bruxismus je denní i noční aktivita, spojená s přerušovaným spánkem, zatínáním, skřípáním a broušením zubů. Ráno se budíte s bolestí čelisti a hlavy, máte citlivé zuby a ranky na vnitřní straně tváří od kousání. Zkuste se v noci nahrát na telefon. Přes den se bruxismus projevuje při stresu a extrémním soustředění, kdy zatínáte zuby a třete je o sebe.

Příčinou bruxismu je psychika, alkohol i kofein

Příčin bruxismu je několik, ale nejčastěji je to psychika. Většinou je to stres, frustrace, potlačovaný hněv a psychické vypětí. Skřípáním v noci ventilujete napětí nasbírané během dne, což se odráží na kvalitě spánku. Problémy zhoršuje alkohol a kofein, které mají negativní vliv na usínání a průběh spánkového cyklu. Bruxismus občas vznikne i díky křivým zubům a špatnému skusu.

Komplikací jsou zničené zuby a silné bolesti

Neléčený bruxismus vede k ničení výplní zubů, obrušování skloviny a vzniku drobných trhlinek na zubech a jejich lámání. Do nových zubů budete muset investovat čas i energii, proto začněte problém včas řešit. Nepříjemné jsou i bolesti čelistního kloubu a žvýkacích svalů. Zubař posoudí skus i chrup.

Proti bruxismu velmi dobře pomáhají speciální chrániče zubů. / Foto: Shutterstock

Léčba chrániči zubů i klidem

Řešením jsou univerzální chrániče zubů proti skřípání, které lze zhotovit i na míru u zubaře. To ale neřeší příčinu, jen následky. Zubař může zuby v oblasti doteku zbrousit. Někdy se předepisují antidepresiva. Zásadní je odpočívat, pravidelně meditovat, cvičit jógu i relaxační cvičení. K uvolnění čelistního svalstva a zmírnění skřípání slouží teplý obklad na čelist před spaním.

Psychoterapie, fyzioterapie a dýchání

Zbavte se vnitřního napětí, které vás nutí svírat čelisti. Často je skřípání důsledkem potlačované agrese a neschopnosti vyjadřovat emoce, které můžete řešit s pomocí terapeuta i psychologa. Fyzioterapeut uvolní přetížené žvýkací svaly s pomocí speciálních cviků. Při technikách je kladen důraz na prodýchávání, díky němuž se snižuje napětí a zmírní projevy. Vhodné je dostatek hořčíku. Vyhněte se žvýkačkám, které svaly zatěžují a udržují je v napětí.

Foto: Shutterstock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.