V Krkonoších to napálili. Skipas za 3090 korun a přervané sjezdovky. Češi lapají po dechu, jak si na nich někdo mastí kapsy

Češi patří mezi nadšené lyžaře a jejich zvykem bylo ve velkém využívat tuzemské hory, kde rádi podpořili místní podnikatele. Obzvlášť po náročném období plném lockdownů. Teď se jim ale zdá, že někteří podnikavci jejich důvěry zneužili. Na samotných svazích zaznívá nevole nad cenotvorbou a plné jsou toho už i sociální sítě.

Pro běžného člověka už ne

Ačkoliv je draho na všech českých horách, jedno středisko ostatní přeci jen válcuje. Jde o oblíbený Špindlerův Mlýn v Krkonoších, kde se negativa projevují snad vůbec nejvíce. Jak uvádějí někteří lyžaři, za dvoudenní skipas museli zaplatit 3090 korun. Ano, to je více než 1500 korun na den a navíc za “výhodnější cenu”, protože koupili hned dva dny najednou. Jednodenní permanentka by byla ještě dražší.

Velký rozruch vyvolal příspěvek Pavla Hertla na Twitteru, který srovnal Špindlerův Mlýn a rakouské středisko Zillertal Arena. Zatímco v tom českém má k dispozici 27 kilometrů sjezdovek, mezi kterými navíc musí složitě přejíždět autobusem, v Rakousku je to 458 kilometrů, které neprojezdí, ani kdyby chtěl. S tím souvisí i kapacita svahů, kdy ve Špindlu často není ani k hnutí, jak jsou sjezdovky přervané. Ale tipněte si, kde chtějí za 4denní skipas vyšší částku? Ano, je to u nás, kde mají navíc lidé třikrát nižší kupní sílu než Rakušané.

Na tento příspěvek mnozí reagovali souhlasně s tím, že do českých středisek už vůbec nejezdí, protože je tam chtějí akorát oškubat a služby cenám neodpovídají. Zareagoval však i majitel společnosti Tatra Mountain Resorts, která provozuje i areál ve Špindlerově Mlýně. Ten se s vysvětlováním příliš nepáral. “Nevím, proč panuje dogma, že cena za skipas je podle země nebo kilometrů sjezdovek. Cenu určuje poptávka a ta je obrovská,” napsal jednoznačně a potvrdil, že zákazníky bude ždímat, dokud tam budou jezdit. Něco jako spravedlivá cena ho vůbec netrápí.

Foto: Shutterstock

Snobové to pořád rádi platí

Toto vysvětlení ostatně odpovídá i komentáři ekonoma Lukáše Kovandy, podle kterého provozovatelé středisek jako je Špindlerův Mlýn zneužili situace a zdražili významně nad rámec inflace. Tu navíc vzali jako příběh, kterým vysvětlili tento cenový skok. Jednoduše si prý chtějí namastit kapsy, nic jiného za tím nehledejte. Podle všeho se jim to daří, protože lidé na tato předražená místa nadále jezdí.

Špindl prý také využívá “snobského efektu”, kdy tam jezdí lidé převážně z Prahy, kteří chtějí ukázat, že na to mají. Je to paradoxní, ale vysoké ceny vlastně vítají, protože schopnost je platit vlastně potvrzuje jejich status. Někteří potom dokonce vykřikují, že by se mělo ještě zdražit, aby už si to mohli dovolit jen oni a jejich kumpáni.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
T199
T199
1 rok

To je dobře že je tam tak draho,
všem jim přeju aby odehnali turisty a co nejdříve strachovali preju vám to ….