Vrací se vám neustále záněty? Zbavte se jich jednoduchou úpravou jídelníčku

S často se opakujícími a chronickými záněty bývá spojena celá řada zdravotních potíží, proto je dobré pokusit se o snížení jejich výskytu. Zkuste to vhodným životním stylem, pravidelným pohybem a vyváženou stravou. Znáte protizánětlivé potraviny?

Potraviny s omega-3 kyselinami

Tyto omega-3 kyseliny živočišného původu jsou pro tělo mimořádně důležité. Mají silné protizánětlivé účinky, jsou nezbytné pro správnou funkci metabolismu a činnost mozku, působí proti oxidačnímu stresu a zbavují tělo toxických látek.

  • losos
  • sleď
  • makrela
  • sardinky
  • ančovičky

Zelená listová zelenina

Listovou zeleninu je třeba do jídelníčku zařazovat co nejčastěji, nejlépe v syrové podobě. Obsahují silné antioxidanty, flavonoidy, karotenoidy i vitamin C. Látky pomáhají chránit buňky před poškozením a dodávají tělu důležité látky.

  • kapusta
  • špenát
  • mangold
  • rukola
  • petržel
  • bazalka
  • a další druhy salátů

Bobuloviny

Čerstvé, popřípadě mražené bobulovité ovoce má málo cukru a současně je plné vitamínů, minerálů a antioxidantů. Dopřejte si je ve stravě mnohem častěji.

  • borůvky
  • ostružiny
  • maliny
  • rybíz
  • angrešt
  • jahody

Fermentované potraviny

Pokud si dáme do pořádku trávení a střevní mikroflóru, posílíme funkci imunitního systému. Konzumace fermentovaných potravin pomáhá zajistit ve střevech množení prospěšných bakterií, které zaručují rovnováhu v trávicím ústrojí a redukují pravděpodobnost vzniku zánětlivých onemocnění.

  • kefír
  • nakládaná kvašená zelenina
  • kysané zelí
  • kimchi
  • tempeh
  • zkvašený nápoj z kombuchy
  • olivy a jinak nakládané produkty

Houby shiitake

Zkuste japonské houby shiitake, které obsahují účinné látky potlačující záněty. Obsahují například ergothionein, který snižuje oxidační stres, nebo vzácnou měď, kterou si tělo neumí samo vyrobit a je třeba ji dodat ve stravě.

Matcha tea

Japonský čaj matcha patří k nejlepším zeleným čajům. Obsahuje až 17x více antioxidantů než borůvky a 7x více než hořká čokoláda. Dejte si šálek každý den. Vhodné je omezit i cukr a sladkosti nebo fastfood, polotovary, konzervované a průmyslově vyrobené potraviny.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.