Nedostatek vitamínů se projeví vždy, jen je třeba vědět kde. Rozpoznejte specifické příznaky

Pro správné fungování těla jsou nezbytné vitaminy a další živiny. Pokud nám chybí, odrazí se to na našem zdraví. Můžeme mít problémy s imunitou i psychikou.

Nedostatek vitamínu C

Nejčastěji nám chybí vitamin C. DDD je 60 mg. Zkuste šípky, citrusy, papriky, jahody, brokolici, brambory, zelí, petržel a rakytník. Chrání před srdečními nemocemi, astmatem, nachlazením, zánětem a krvácením dásní. Hrozí horší hojení, podlitiny, krvácení z nosu, vysoký krevní tlak, hemeroidy, křečové žíly, nadváha, poruchy zraku, padání vlasů, únava, deprese, nespavost i nesoustředěnost.

Nedostatek vitaminu D

Nedostatek vitaminu D způsobuje měknutí kostí a psychické problémy. DDD je 300 – 600 IU. Chybí nám hlavně v zimě, protože není slunce. Vhodné jsou mandle, játra, mořské ryby, rybí tuk, vejce a máslo. Může dojít i ke zvětšení kloubů, svalové slabosti, krátkozrakosti, problémům s dásněmi i vypadávání zubů. Navíc vzniká podrážděnost, pesimismus, deprese a poruchy spánku.

Nedostatek vitaminu A

Nedostatek vitaminu A způsobuje oční a kožní problémy. Pomáhá k rychlejšímu hojení ran, podporuje imunitní systém a posiluje zrak. Vhodný je rybí tuk, tuňák, dýně, mrkev, špenát, kapusta, zelí, brokolice i máslo. Jinak vám hrozí šeroslepost, zánět spojivek, suché oči, stařecké skvrny, suchá a šupinatá pokožka, akné, ekzémy, zažívací problémy, průjmy, nechutenství a infekce dýchacích cest.

Pozor i na nedostatek bílkovin

Nedostatek bílkovin způsobuje úbytek svalové hmoty, oslabení imunity, otoky nohou i víček, lámání nehtů, zpomalení hojení ran, únavu, apatii a deprese, u dětí se může projevit nebezpečná nemoc Kwashiorkor. Bílkoviny by měly činit 30 % z celkového denního příjmu, tedy 1 g na 1 kg váhy, 2/3 rostlinného a 1/3 živočišného původu. Vhodné je maso, vejce, ořechy, mléčné výrobky, sýry, luštěniny, sója či tofu.

Vyvážený jídelníček

Většinu vitaminů lze tělu dodat z pestré a vyvážené stravy. Hlavní jsou lokální a sezónní potraviny, dostatek ovoce, zeleniny i luštěnin, libové maso, ryby, ořechy, semínka, celozrnné a kysané mléčné výrobky. Hlídejte si vitaminy rozpustné v tucích, jako A, D, E a K, které si tělo samo neumí vyrábět v dostatečném množství.  U minerálů jde nejčastěji o chybějící vápník, hořčík, jod a železo.  

Foto: Shutterstock

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.