Nikdy nevyhazujte tento kousek víčka od oleje. Má skvělé využití, ale nikdo o tom neví

Otevírání oleje je někdy vyšší dívčí. Ten plastový kousíček s očkem je třeba odstranit sebevědomě a klidně. Pokud budete zbrklí, olej vám vyklouzne z ruky a vy si polijete kuchyň, po které budete bruslit ještě další dva týdny (mluvím z vlastní zkušenosti), nebo se vám v lepším případě ta plastová smyčka roztrhne, a vy si budete muset dopomoci nějakým nářadím. Věřte, nebo ne, tenhle malý, nepříjemný kousek plastu má kromě ničení vašeho života ještě jednu funkci.

Co s uzávěrem od oleje?

Jakmile se vám podaří krytku oleje odstranit, stačí ji otočit a nasadit zpět na hrdlo láhve. Vytvoří se vám miniaturní nálevka, díky které budete moci přilévat olej s klidem a pozvolna. Však to někdy vyzkoušejte.

A jak to vůbec s kuchyňskými oleji je?

Je kuchyňský olej zdravý?

O prospěšnosti kuchyňských olejů by se dalo polemizovat. Dá se ovšem říci, že některé oleje zdravé jsou, ale nesmí překročit svůj kouřový bod.

Kouřový bod je stav, kdy olej přestává být stabilní a začíná se rozpadat, a tím uvolňovat volné radikály, které mohou mít negativní důsledky pro naše zdraví.

Pak je ještě dobré vybírat oleje, které prošly minimálním zpracováním, tedy ty nerafinované. Obsahují více živin a zachovávají si více přirozené chuti a barvy. Mají samozřejmě také nevýhody. Jsou citlivější na teplo a rychleji žluknou, mají nižší kouřové body.

Které oleje tedy zvládnou vysoké teploty?

Foto: Shutterstock

Olivový olej

Olivový olej dosáhne kouřového bodu na 176 °C, což je dobré. Olivový olej je velmi univerzální, dá se použití jak na pečení, tak na vaření. Je bohatý na vitamín E. Má protirakovinné a protizánětlivé účinky, příznivě působí na srdce a pomáhá předcházet obezitě a diabetu 2. typu.  

Avokádový olej

Dosahuje kouřového bodu při 271 °C, takže je ideální pro smažení. V mnoha směrech připomíná olivový olej. Snižuje krevní tlak, cholesterol a bolestivost zánětů kloubů.

Sezamový olej

Kouřový bod sezamového oleje je kolem 210 °C. Dá se použít na restování, vaření i jako dresink do salátu. Kontroluje hladinu cukru v krvi a působí preventivně proti Parkinsonově chorobě.

Jakým olejům se vyhnout?

Ne všechny oleje jsou dostatečně stabilní na to, aby zvládly vysoké teploty. Při smažení a vaření při vyšších teplotách se vyhněte oleji rybímu, lněnému, ořechovému a také palmovému. Palmový olej je jednak kalorický, jednak je jeho produkce spojena s ničením deštných pralesů.

Foto: Shutterstock

Autor: Hana Bordovská

Redaktorka serveru AAzdravi.cz

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš
Tomáš
2 měsíců

Že o tom nikdo neví? Dle sebe tedy soudíte jiné? “Pokud budete zbrklí, olej vám vyklouzne z ruky a vy si polijete kuchyň”. Zbrklí můžete být jak chcete, ale pokud nejste naprosto leví, tak se vám to nestane. “Kouřový bod je stav, kdy olej přestává být stabilní a začíná se rozpadat, a tím uvolňovat volné radikály, které mohou mít negativní důsledky pro naše zdraví.” To jste docela vedle. Kouřový bod je pojem vyjadřující okamžik změny tepelné stability, projevující se tím, že z oleje se začíná kouřit. Proto se mu tak ostatně říká. To, co popisujete, je oxidační stabilita, a oxidační… Číst vice »