Poznejte, když střevní mikroflóra volá o pomoc. Můžete tak předejít vážným nemocem, ale i shodit přebytečná kila

Cítíte se unaveni a trápí vás úzkost? Nedaří se vám dlouhodobě zhubnout? Často se vám vrací nachlazení? Příčinu hledejte hluboko v trávícím traktu. Jak funguje střevní mikroflóra a jak jí pomoci?

Co je střevní mikroflóra

Střevní mikroflóra je systém více než tisíce nejrůznějších bakterií, virů, plísní i jiných organizmů. Ty společně působí v symbióze a starají se o správné fungování imunitního systému, ale nejen to. Mikrobiom se postupně utváří, významně do 3 let věku. Poté se dostává do rovnováhy, ke které se neustále vrací. Průběžně se ale mění a reaguje na vnější podněty.

Funkce střevní mikroflóry

Střevní mikroflóra je součástí trávícího systému, propouští živiny do organizmu. Je zodpovědná za správné fungování imunitního systému a vysílá signály do mozku. Informuje mozek o tom, kterou potravinu máme a nemáme sníst. Podílí se na ukládání tuků i na produkci vitamínu K pro krevní srážlivost. Je zodpovědná za hormon dobré nálady i za správnou činnost nervů a mozku.

Střevní mikroflóra a zdravotní potíže

Narušení střevní mikroflóry je spojováno s obezitou a cukrovkou. Dále se jí přičítají poruchy koncentrace, migrény, závratě, nemoci srdce a cév. Spojuje se s autismem, ADHD, úzkostnými stavy a depresemi. Samotné narušení imunitního systému dále působí na rozvoj zánětlivých onemocnění.

Varovné signály

Při nesprávně fungující střevní mikroflóře zaznamenáte potíže s trávením. Objevují se bolesti břicha, nadýmání a nepravidelnost vyprazdňování. Jsme unaveni a častěji nemocní.

Co narušuje střevní mikroflóru

Střevní mikroflóru narušují antibiotika, nezdravá strava, stres i zhoršující se životní prostředí. Obtíže se objevují po jednostranných dietách, detoxikačních kůrách nebo preventivním bezlepkovém stravování. Narušením jsou průjmová onemocnění a samozřejmě onkologická léčba či zánětlivá onemocnění střev.

Netřeba zmiňovat špatný vliv alkoholu a kouření.  

Jak prospět střevní mikroflóře

Není překvapením, že nejvíce střevní mikroflóře prospějete úpravou jídelníčku. Je třeba snížit množství bílého cukru, loupané rýže a produktů z bílé mouky. Méně konzumujte tučné maso. Přidejte ovoce, zeleninu a celozrnné produkty.

Střevní mikroflóru podpoříte konzumací kvašených potravin, syrové stravy a zakysaných produktů. Doporučuje se i kurkuma či užívání probiotik.

Foto: Freepik

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.