Významný důvod vysokého krevního tlaku, který většina lidí nezná. Naučte se mu předcházet a snižte tak svůj tlak

Podle odborníků existuje mezi krátkým spánkem a vysokým tlakem jistá spojitost. Lidé, kteří totiž běžně spí 5 a méně hodin denně, a dnes je jich opravdu dost, velkou měrou riskují vysoký krevní tlaku nebo jeho zhoršení. Zvýšené riziko vysokého tlaku existuje i u lidí, kteří spí jen 6 hodin denně. Často zmiňovaná optimální doba 7 až 8,5 hodin denního spánku má tedy svůj význam i v tomto ohledu.

Vysoký krevní tlak

Vědci provedli hned několik studií (jedna z těch nejzajímavějších zde) a na základě výsledků domnívají, že spánek nám během regenerace těla mimo jiné pomáhá také regulovat stresové hormony v krvi a udržuje tak zdravý nervový systém. Nedostatek spánku proto z dlouhodobého hlediska značně narušuje schopnost těla regulovat stresové hormony, což časem jasně vede ke vzniku vysokého krevního tlaku. Hned potom následuje riziko srdečních chorob a dalších nemocí.

Dostatečně dlouhý a kvalitní spánek

Dostatek spánku, tedy 7 až 8,5 hodin denně, může proto hrát velmi důležitou roli v prevenci i léčbě vysokého krevního tlaku. Pokud už dokonce trpíte vysokým tlakem, poraďte se s lékařem, jak zkvalitnit váš spánek. Jednou z léčitelných příčin nekvalitního spánku, které hojně přispívají k vysokému tlaku, je obstrukční spánková apnoe. Tato porucha spánku způsobuje opakovaně krátkou zástavu dechu během spánku. Tím se zvyšuje riziko krevního tlaku i srdečních chorob.

Chrápání a spánková apnoe

Chrápání i apnoe vám může přivodit obtíže se srdcem. Špatně průchodné dýchací cesty u lidí trpících spánkovou apnoí nebo chrápáním jsou spojeny s vyšším rizikem kardiovaskulárních chorob. Narušený spánek je predispozicí k vysokému krevnímu tlaku či diabetu. A obě nemoci přispívají k srdečním chorobám. Poruchy dýchání ve spánku se objevují dlouho před diagnostikou a výskytem kardiovaskulární choroby. Pokud máte některé z nočních symptomů, nechejte si udělat spánkový test. Specialista vám pomůže zlepšit kvalitu vašeho spánku.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.