Po potravinách dramaticky zdražila další klíčová položka rodinného rozpočtu. Lidé už na ni přestávají mít, v Německu přitom zlevňuje

Zdá se, že obchodníci současnou vlnu zdražování využívají naplno a zvedají své ceny, jak jen to je možné. Někteří tak dost možná činí ne proto, aby dorovnali navýšení nákladů, které u jejich segmentu třeba zase tolik nerostly, ale spíše proto, aby si navýšily marže.

Proč podražila móda

To není zrovna případ potravin, které zdražují zejména proto, že výrobcům a obchodníkům náklady skutečně rostou. Jenže nejsou to jen potraviny, co teď masivně zatěžuje rozpočty domácností. Dosti nečekaně totiž zdražilo také oblečení. To dokonce překonává průměrnou výši inflace a v dubnu se jeho ceny zvedly téměř o dvacet procent.

Takový nárůst je v tomto segmentu bezprecedentní. A podle všeho také neodůvodněný. Některá data totiž ukazují na skutečnost, že náklady na dovoz módy se příliš nezvýšily, a když, tak jen v nízkých jednotkách procent.

Ostatně, tomu odpovídá cenový vývoj tohoto segmentu třeba v Německu. Zde statistici za duben naměřili průměrné zdražení o 3,4 %. Ale pozor. V předchozích měsících zde móda zlevňovala, a tak jde spíše o statistické výkyvy. Oblečení v Německu stojí stále víceméně stejně a některé organizace poukazují na to, že spíše zlevňuje díky nejrůznějším akcím, v rámci nichž se obchodníci snaží vyprodat skladové zboží, jež se jim v minulých letech nahromadilo.

Foto: Shutterstock

Marže výrazně vyskočily

Na problém zdražující módy v České republice upozornili také experti České národní banky. Ta ve své analýze připustila, že v tomto segmentu narostly vstupní náklady o 4,4 %. Jenže oblečení zdražilo o dvacet procent. Jednoznačně tak narostly marže obchodníků.

Sami zástupci oděvního sektoru to nijak zvlášť nerozporují, avšak upozorňují na skutečnost, že dlouhodobě operovali s velmi nízkými maržemi, které se teď v nejistých dobách zkrátka rozhodli zvýšit. Pravdou je, že málokdo ví, kam se budou vyvíjet ceny práce, energie či dopravy.

Nejistota zvyšuje inflační očekávání a obchodníci se jednoduše snaží připravit na horší časy, když zákazníci ještě nakupují. Jakkoliv tyto horší časy nakonec nastat nemusí.

Foto: Shutterstock

Autor: Tereza Vávrová

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Dlouhodobě se zajímá o spotřebitelská a ekonomická témata, která mají vliv na životy lidí. Prošla řadou médií, kde získala velké množství zkušeností o tom, co je opravdu důležité.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments