Průjem z vody a nemytého ovoce. Naučte se mu bránit

Průjem nás dokáže často potrápit a může způsobit i závažnou dehydrataci. Většinou jej způsobí změna bakteriální rovnováhy v našich střevech. K tomu může dojít i v momentě, kdy konzumujeme stále stejné potraviny. Jak se proti průjmu bránit?

Mezi příznaky průjmu můžeme zařadit především křeče v břiše, horečku, zvracení a únavu. Během teplých dní totiž dochází k mnohem rychlejšímu rozložení celé řady potravin včetně množení bakterií. V létě totiž existuje i vyšší šance, že jsou konzumované potraviny zkažené a nevhodné. Musíme si dávat pozor na jejich vhodné skladování i datum spotřeby.

Pozor na změnu prostředí

U letních a cestovatelských průjmů bývají příčinou bakteriální infekce způsobené například E. coli či Salmonellou, nebo virové střevní patogeny. Často souvisejí s nedostatečnou hygienou, změnou jídelníčku nebo samotného prostředí. U kojenců, batolat a malých dětí se připravte na cestu i dovolenou u moře, na horách i jinde.  

Prevence proti letním průjmům

  • pravidelné mytí rukou po toaletě, po cestě dopravními prostředky i před jídlem
  • konzumace jen mytých potravin
  • vždy používat čisté nádobí a příbory
  • konzumovat čerstvá, vhodně skladovaná, neprošlá a nezávadná jídla
  • nekonzumovat nedostatečně tepelně upravené či syrové masné pokrmy
  • dbát na dostatečnou hydrataci
  • vyhýbat se přehřátí organismu

Jak řešit průjem

Pokud nás průjem již zastihl, musíme ve vyšší míře tělu dodávat důležité tekutiny a minerály. Bez nich snadno dojde k dehydrataci, kterou ještě více podpoří horké letní dny. Nejlépe je přijímat čistou a neperlivou vodu z nekontaminovaného zdroje. Pak je na řadě uvedení střevní mikroflóry do rovnováhy užíváním probiotik, což jsou pro tělo prospěšné bakterie. Vsaďte na fermentované potraviny. Pokud vám nezabírá klasické černé uhlí, akutní průjem zastaví chlorella.

Co zařadit do jídelníčku

  • kysané zelí
  • miso
  • tempeh
  • brynza
  • kefír
  • kimchi
  • bio probiotické kaše

Probiotické kaše dají tělu kromě kvalitních prospěšných bakterií řadu vitamínů, minerálů, enzymů, sacharidů a bílkovin. Tím našemu tělu pomůže se s případným průjmem lépe vypořádat. Kaše jsou chutné a prodávají se v mnoha příchutích.

Co sbalit na cesty

Kromě balené vody se osvědčily i kapky, které obsahují probiotickou mléčnou bakterii Lactobacillus reuteri Protectis. Na správné zažívání a normální fungování střev má zásadní vliv. Probiotické mléčné bakterie Lactobacillus reuteri Protectis se do střev dostávají živé, během osídlování střevní sliznice eliminují množení škodlivých mikroorganismů a napomáhají růstu tělu prospěšných bakterií. Kapky lze podávat  i dětem týden před cestou, během dovolené a pár dní po návratu.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.