Rozpoznejte nedostatek vitaminu D. Projeví se spolehlivým znamením, když se probudíte

Na dnešek připadá zimní slunovrat. To znamená, že máme co do činění s nejkratším dnem v roce, kdy je denního svitu, natožpak slunce velmi málo. Je přitom známou věcí, že klíčový vitamin D naše tělo dokáže produkovat právě na základě slunečního záření. Právě v těchto dnech tak hrozí největší nedostatek této látky v těle.

Únava i po probuzení

Jak ale poznat, že byste vitamin D měli doplnit? Musíme se spolehnout na dokonalé lidské tělo, které dává jasná znamení. Je jich přitom hned několik, tak se na ně pojďme podívat.

Jedním z nejspolehlivějších projevů nedostatku vitaminu D je neustálá únava. Pokud se tak ráno probudíte a cítíte se unaveni, nemusí to znamenat, že jste prožili krušnou noc. Tělo jen nemá dost vitaminu D a ani sebedelší spánek by mu nepomohl.

Dalším symptomem toho, že vám schází “sluníčkový vitamin” je pocení v oblasti hlavy. Pokud se k tomu přidá ještě pocit smutku a deprese, měli byste začít vitamin D co nejrychleji doplňovat. Serotonin neboli hormon štěstí totiž tuto látku potřebuje, aby se v mozku vůbec mohl vytvořit. Lidem, kteří nemají tohoto vitaminu dost, hrozí deprese s jedenáctkrát vyšší pravděpodobností, což už je velmi průkazné.

Foto: Shutterstock

Můžete začít přibírat

Starší lidé mohou v důsledku nedostatečné hladiny vitaminu D pociťovat svalovou slabost. Ten totiž našemu tělu pomáhá absorbovat vápník, který udržuje kosti, svaly a zuby v dobré kondici. Aby toho nebylo málo, vitamin D se stará také o prospívání našeho imunitního systému.

Několik studií již také potvrdilo souvislost mezi nedostatkem vitaminu D a obezitou. Pokud tak v zimě začnete přibírat, nemusí to být jen kvůli přejídání, ale právě i z tohoto důvodu.

V zimním období je proto ideální do jídelníčku zařadit potraviny, které jsou bohaté na vitamin D. Jde zejména o ryby, játra nebo vejce. Alternativou jsou doplňky stravy nebo léky. S nimi však zacházejte opatrně, protože byste se také mohli předávkovat.

Foto: Shutterstock, zdroje: Cleveland Clinic, Healthline

Autor: Tereza Vávrová

Výživová poradkyně a dlouholetá autorka článků se zdravotní tematikou.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří
Jiří
8 měsíců

Podobně jako autorka mnoho pisatelů buď neví nebo zapomíná že od určitého věku nelze doplňovat tento vitamín pomocí slunce.