Tenisový loket trápí zedníky i zubaře. Jaká je prevence?

Tenisový loket nevzniká jen při tenisu. Často jím trpí zahradníci, zedníci i stomatologové. Tato diagnóza je spojena se zátěží na jedné ruce. Jak se jí dá předejít?

Důsledkem často opakovaného pohybu je přetěžování a bolest v ruce. U tenistů a golfistů se mu sportovci učí předcházet. U mnoha povolání si ani neuvědomujeme, že nám toto postižení hrozí. Varuje nás až ostrá bolest vystřelující k zápěstí, rameni nebo až do krku. Potíže s tenisovým loktem mají asi 3 % populace. Bolest se objevuje hlavně na zevní straně lokte, kloub je bolestivý, citlivý na dotek, oteklý a zarudlý. Úlevu přináší pokrčení ruky a znehybnění.

Akutní tenisový loket

Potíže přicházejí postupně a bolest se nejprve objeví krátce po námaze. Postupem času je trvalá. V poslední fázi už nelze ani udržet jakýkoliv předmět v ruce, protože v ní chybí potřebná síla. Akutní forma vzniká následkem jednorázového přetížení, třeba po štípání dřeva, kdy dojde k namožení svalů a šlach v oblasti lokte. V tomto případě pak po pár dnech klidového režimu sama odezní.

Chronický tenisový loket

Pokud je ruka přetěžována dlouhodobě, stává se onemocnění chronickým. Nevzniká však jen zánět šlachy. Může vzniknout artritida, artróza i revmatismus. Diagnózu musí potvrdit ortoped na základě vyšetření a rentgenového snímku. Tam se objeví nebo vyloučí tyto problémy nebo kostní výrůstky.

Jak probíhá léčba

Tenisový loket se léčí dlouhodobě. Ruku je nutné zafixovat do ortézy a nechat v klidu. Dávají se i tejpy. Doma si můžete dát na zánět cibulové a přesličkové obklady tišící zánět, nebo arnikovou mast. Postiženým se podávají léky na bolest, protizánětlivé léky a místo se chladí.

Následuje fyzioterapie a kompenzační cvičení. Možností je léčba rázovou vlnou, magnetoterapie, kryoterapie, laser a elektroléčba. Někdy se provádějí obstřiky potlačující zánět a zmírňující bolest. Zde je ale riziko nepříznivého efektu na okolní tkáň. Provádí se také aplikace kolagenu a krevní plazmy. Někdy je nutná operace pro uvolnění svalových úponů, sádra a rehabilitace, což trvá 2 až 4 měsíce.

Prevence

Důležité je na před námahou protahovat a rozcvičovat svaly. Strečink je nutný i po námaze. Nezbytná je ji doba regenerace a čas na zotavení mezi tréninky nebo pracovní zátěží. Pomáhá také kompenzační cvičení. Existují i různé zdravotní pomůcky, které vám poradí na ortopedii.

Mohlo by vás zajímat

loading...

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Loading...