Řízení seniorů má být omezeno. Řidičský průkaz jim bude obnovován jen na základě testů

Dá se očekávat, že v blízké době se velmi ostře bude řešit téma, zda by měli senioři stále mít možnost řídit auta, a to i ve velmi pokročilém věku. V poslední době byla zaznamenána celá řada případů, kdy byli v provozu viditelně zmatení a v horším případě způsobili závažnou nehodu.

Týká se to všech

Jde o citlivé téma, které úkorně snášejí zejména současní důchodci. Ti se obvykle ohrazují v tom smyslu, že mají na řízení právo a že jim to nedělá problém. Ať se prý regulace zaměří raději na mladší řidiče. Ovšem je třeba si uvědomit, že toto se netýká jen současných penzistů, nýbrž všech. Koloběh života je totiž neúprosný a do této fáze nakonec dospějí všichni. Je to tedy spravedlivé.

Navíc je třeba zohlednit závažné faktory, mezi které patří především skutečnost, že se lidé dožívají stále vyššího věku a že jich je stále více. Zatímco dříve byl člověk řídící po 80. roce věku na silnicích naprostou výjimkou, dnes jich tam potkáte spoustu. A bohužel to často na první pohled poznáte podle toho, jak řízení nezvládají.

Vidí to už i Evropská unie, která v tomto ohledu chystá významné zpřísnění pravidel. Pokud někdo bude chtít řídit po 70. roce, bude se podrobovat přísným testům a přezkoušením, které ověří, zda je k řízení stále způsobilý. Toto se má přitom opakovat přinejmenším každých pět let, byť je otázkou, zda by to nemělo být ještě častěji, jelikož stav se v tomto věku může zhoršovat velmi rychle.

Foto: Shutterstock

Jaké jsou náhrady

V řadě zemí, samosprávách či městech už to ostatně řeší po vlastní ose. V některých německých městech například řidiče seniory vyzývají, aby vozidlo dobrovolně odstavili a odevzdali řidičský průkaz. Jako odměnu potom získají možnost využívat hromadnou dopravu zdarma.

Čtěte také: Tak to ruplo. Stát v roce 2024 sebere důchodcům peníze. Poprvé v historii

V tomto ohledu se přitom nabízí řada byznysových příležitostí. Mohla by například ve větším rozsahu vzniknout dopravní služba specializovaná na seniory. Tu by mohl stát dotovat, přičemž člověk by si v podstatě zavolal takové taxi, které by ho za zvýhodněnou cenu odvezlo, kam by potřeboval.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
46 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Ivona
Ivona
2 měsíců

To může napadnout jen Němce. To sei jen zdá.

Marian
Marian
2 měsíců

Myslím že taková myšlenka je tak pro docenta chocholouška.

Kyty
Kyty
2 měsíců

Ano jsem seniorka. ŘÍDÍM A ODPOVĚDNĚ SE CHOVÁM. Ale koukejte se po mladých a středním řídících. Každý den vidim agresivní jízdu, nedávají blinkru, v mlze jedou JEN NA DENNÍ SVETLO! Nedávají přednost když jedou z vedlejší. A vy stále napadáte seniory. Je to jako jon na čarodějnice. Styďte se. Je svoboda a dodržuji zdravotní prohlídky a ne jen u praktika ale i u očního lékaře. Udělejte statistiku kolik řidičů a v jakem věku udělá přestupek, nehodu. A potom argumentujte!

Franta Špaček
Franta Špaček
2 měsíců
Reply to  Kyty

Přesně tak!

Vojta
Vojta
2 měsíců

Jo, jo. Odchod do důchodu v 70, pak odevzdat řidičák a dostavit se do krematoria.

Miroslav Pavlík
Miroslav Pavlík
2 měsíců

To je jen začátek, v další etapě nás důchodce budou vodit k veterináři na uspávací injekci. Dohlížet na to bude sama komisařka lejno (ho.no) z brusele.

Miroslav Pavlík
Miroslav Pavlík
2 měsíců

To je jen začátek, v dalśí etspě nás důchodce odvážet k veterináři na uspávací injekci s náklady usplatí z prodeje našeho auta

Tomáš
Tomáš
2 měsíců

Jsou zavedené poviné zdravotní prohlídky ve věku od 65let,to dostačuje. Pokud je důchodce zpusobilej může řídit. Ostatní nesmysly,strašení a doslova honba na důchodce je nejen velmi neetická, diskriminační,ale u některých diskriminujících jedinců doslova na přesdržku.

Ivona
Ivona
2 měsíců
Reply to  Tomáš

Souhlasím 👍

Šogi
Šogi
2 měsíců

Už se těším až se unie zaměří na novináře kteří štvou generace proti sobě, odevzdají (bude jim zrušen) novinářský statut a budou se živit veřejně prospěšnými prácemi,a pak si mohou tak akorát pindat doma u příspěvků na netu,pokud je nevybanuji

Knak
Knak
2 měsíců

Kdyby jste nechali vy idioti z ČR a z celé EU důchodce v klidu a spíš se zaměřili na ty šmejdy co si z dálnic a z náměstí dělají závodiště,tak to by mělo smysl. A o zfetovaných puberťácícch ani nemluvě. Ale je i pravda že by se měli sami nad sebou zamyslet i senioři a uvážit jestli na to řízení mají a nebo ne.🎩

Pert
Pert
2 měsíců
Reply to  Knak

Jsem pro skouseni aleco kamionaci méně jste VYCHUDACI kratci co?

Kyty
Kyty
2 měsíců
Reply to  Pert

Dobrá čeština. 😉

Jitka
Jitka
2 měsíců
Reply to  Kyty

😁 to je čeština?

Frantisek
Frantisek
2 měsíců
Reply to  Knak

Jsou jedinci kteří se za volant opravdu vzhledem k stáří nehodí ale nelze to udělat plošné. Případ od případu.Je nutné u lékaře udělat testy a vyšetření hlavně na psychiku.Hrozba jsou mladý řidiči a fetaci.Pro starého člověka je auto nezbytné pro nákupy a návštěva lékaře. Živil jsem se jako řidič s povolání to jako bych měl odevzdat řidičák?Tak to nemůže fungovat.

Mirek
Mirek
2 měsíců

Myslím, že to je nutné ponechat na lékaři. V době kdy jsou stále častěji (a budou přibývat) prošpikovana čidly, senzory a systémy, které nám nedovolují řídit podle svých schopností, tak to vidím jako hloupost! Museli bychom rozdělit řidiče na mladé, střední a staré, na denní a sváteční (bezohledu na věk). Nebo podle velikosti auta či motorky, atd.. Bylo by snad řešení omezit řidičáky mladým do 27let, protože mají největší nehodovost! Ne! Taky blbost! Jedna nejmenovana pojišťovna udělala pro důchodce, zdarma, den jízdy zručnosti. Takže v tom vidím řešení pro starší i nejmladší řidiče. Školení ve zručnosti dokáže dokonce objevit i… Číst vice »