Potraviny, které mohou způsobit nepříjemný reflux. Pokud si nechcete poničit trávení, vyhněte se jim

Pokud vás trápí jícnový reflux a pálení žáhy, vyhněte se užívání léků, které jen potlačují symptomy, narušují trávení a složení střevního mikrobiomu, což vede k dysbióze. Mají totiž celou řadu nežádoucích účinků. Začněte řešit příčinu. Reflux či pálení žáhy lze efektivně řešit stravou a dalšími režimovými opatřeními.

Co je reflux a pálení žáhy

Reflux neboli gastroesofageální refluxní choroba – GERD je onemocnění, při kterém se nám žaludeční obsah vrací zpět do jícnu. Častým projevem je pálení žáhy v podobě nepříjemného pálení na hrudi, říhání, tlak za hrudní kostí, nevolnost, pocit na zvracení, žaludeční křeče, zkažený dech, škytavka nebo kašel.

Jak pomůže pilulka

Od příznaků pálení nám léky uleví, ale příčinu problému nevyřeší. Problému se můžeme skutečně zbavit podporou zdravého trávení a správných návyků před, při a po jídle. S věkem žaludeční kyselost klesá a výskyt refluxu a pálení žáhy se zvyšuje. Správná žaludeční kyselost je nezbytná pro správné trávení, vstřebávání a využití minerálů, vitamínů, živin i bílkovin. Dochází třeba k poklesu hladin hořčíku.

Při užívání léčiv dochází ke zvýšení rizika vzniku:

  • infekcí trávicího traktu
  • přerůstání bakterií do tenkého střeva – SIBO – small intestinal bacterial overgrowth
  • zlomenin kostí
  • narušení funkce cév
  • mrtvice a infarktů
  • potíže spojené s nedostatkem hořčíku – hypomagnesémií, jako je únava, svalová únava, křeče, napětí, neklid a zhoršení vyprazdňování
Foto: Shutterstock

Co způsobuje reflux a pálení žáhy

Mezi žaludkem a jícnem je dolní jícnový svěrač, který se uzavírá a otevírá, aby propouštěl jídlo dolů do žaludku a bránil zpětnému toku žaludečního obsahu zpět do jícnu. Pokud se jícnový svěrač zcela neuzavírá, dochází k návratu žaludečního obsahu v podobě kyselé šťávy do jícnu. Jícnová sliznice je podrážděná a žáha pálí.

Potraviny a další příčiny narušující funkci jícnového svěrače

  • nadmíra kofeinu
  • alkohol
  • čokoláda
  • citrusové plody
  • česnek a cibule
  • tučná jídla
  • kořeněná a pálivá jídla
  • průmyslové tuky
  • smažené pokrmy a fast food
  • přejídání se, nadváha a obezita
  • zpomalené žaludeční vyprazdňování
  • ulehnutí po jídle, ohýbání se po jídle a zvedání těžkých věcí
  • nedostatečné žvýkání pokrmů, zhoršené trávení jídla a vznik plynatosti
  • přemnožení bakterií v tenkém střevě – SIBO
  • snížená žaludeční kyselost nebo enzymatická výbava
  • hltání, nedostatečné žvýkání a nekvalitní strava

Kdy žaludeční kyselost klesá

  • s věkem
  • při chronickém stresu
  • při konzumaci nevhodných potravin
  • při poškození žaludeční sliznice a žaludečních vředech
  • při infekci Helicobacterem,
  • při užívání léčiv na potlačení žaludeční kyselosti

Potraviny a jejich úprava

  • volte snadno stravitelné pokrmy, vařte, mixujte, důkladně kousejte
  • před vařením správně dlouho namáčejte, nakličujte a fermentujte
  • dejte si pozor na přehnané kombinace ingrediencí, volte jednoduchá jídla
  • používejte koření podporující trávení, zázvor, oregano, fenykl, kmín, saturejka
  • před jídlem si dejte 1 až 2 lžičky jablečného octa do 150 ml sklenice vody
  • nebo 100 ml teplého zázvorového čaje, což nastartuje trávení
  • nepijte příliš studené nápoje
  • jezte fermentované potraviny bohaté na probiotické bakterie, enzymy a kyseliny, které podporují trávení, stačí 2 lžíce k jídlu, třeba kysané zelí nebo kimchi nebo malou sklenici probiotického vodního kefíru podporující trávení
  • zkuste hořké byliny na trávení, ve formě tinktury na zažívání, jako puškvorec, hořec, skořici, fenykl či lékořici
  • užívejte kvalitní trávicí enzymy, třeba s obsahem Betain HCl pro úpravu žaludeční kyselosti
  • při příležitostném pálení žáhy zkuste trávicí enzymy se zklidňujícími bylinami Acid soothe po jídle
  • fermentované nápoje pomáhají pro trávení a při pálení žáhy – vodní kefír WUGI

Foto: Shutterstock, zdroj: Hopkins Medicine

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.