Tyto hormony způsobují nabírání na váze. Naučte se je redukovat a váha poletí dolů

Přibývání na váze je často spojeno s přejídáním, ale i s hormony v nerovnováze. K přibírání vedou i různé spouštěče, jako je stres, věk, geny a špatný životní styl. Tady je 9 hormonů, které způsobují nerovnováhu v těle a nárůst hmotnosti, jak se píše na brightside.me.

Hormony štítné žlázy

Štítná žláza produkuje hormony T3, T4 a kalcitonin, zodpovědné za udržování metabolismu. Jejich nedostatečná produkce vede k hypotyreóze a přírůstku hmotnosti, většinou v důsledku hromadění vody v těle. Konzumujte jodizovanou sůl, jezte dobře uvařená jídla a vyhýbejte se syrové zelenině. Konzumujte potraviny bohaté na zinek, jako jsou ústřice a dýňová semínka. Užívejte doplňky vitaminu D.

Inzulín

Inzulín je hormon vylučovaný slinivkou břišní, přenáší glukózu do buněk a mění je na energii či tuk, čímž se udržuje hladina glukózy v krvi. Nadměrná konzumace zpracovaných potravin, nezdravých pokrmů, alkoholu, uměle slazených nápojů s bublinkami i jídlo pozdě v noci vede k vytvoření odolnosti vůči inzulínu. Prudký nárůst hladiny cukru v krvi vede k přírůstku hmotnosti a cukrovce 2. typu. Konzumujte zelenou listovou zeleninu, sezónní zeleninu i ovoce, tučné ryby, ořechy, olivový olej, lněná semínka, pijte alespoň 4 litry vody denně a cvičte alespoň 4 hodiny týdně.

Kortizol

Kortizol je hormon vylučovaný nadledvinami při depresi, úzkosti, stresu, nervozitě, zlobě nebo fyzickém zranění. Má snížit hladinu stresu zvýšením hladiny cukru v krvi, potlačením imunitního systému a podporou metabolismu tuků, bílkovin a sacharidů. Díky špatné životosprávě je tělo v neustálém stresu, sekrece kortizolu pomáhá ukládání viscerálního tuku a stimuluje dozrávání tukových buněk. Spěte 8 hodin denně, vyvarujte se zpracovaných i smažených potravin a alkoholu. Denně hodinu cvičte hluboké dýchání, jógu a meditaci. Nezapomeňte na relaxaci.

Testosteron

Testosteron není jen mužský hormon a je vylučován i ženami. Pomáhá spalovat tuky, posiluje kosti i svaly a zlepšuje libido. Věk a stres u žen vede k poklesu jeho hladiny, ztrátě hustoty kostí i svalové hmoty a obezitě. Pravidelně cvičte, konzumujte proteinové doplňky, vlákninu, celozrnné produkty, dýňová a lněná semínka.

Progesteron

Aby tělo správně fungovalo, musí být hladina progesteronu a estrogenu vyvážená. Hladiny progesteronu klesají při stresu, antikoncepci i menopauze. To vede ke zvýšení hmotnosti a depresi. Pravidelně cvičte, meditujte a vyhněte se stresu.

Foto: Shutterstock

Estrogen

Estrogen je primární ženský pohlavní hormon a jeho nerovnováha vede k nárůstu hmotnosti. Jeho vysokou hladinu způsobí nadprodukce hormonu nebo strava bohatá na estrogen. Buňky produkující inzulín jsou ve stresu, zvyšuje se odolnost vůči inzulínu, hladina glukózy v krvi i váha. Ženy před menopauzou mají nižší hladinu estrogenu, tělo všechnu energii mění na tuk, aby doplnilo hladiny glukózy a dojde k tloustnutí. Konzumujte celozrnné produkty, čerstvou zeleninu a ovoce. Vyhněte se alkoholu i zpracovanému masu a cvičte pravidelně.

Leptin

Leptin je hormon regulující energetickou rovnováhu v těle a potlačuje hlad. Při vysoké konzumaci cukru se fruktóza mění na tuk, který se ukládá v játrech i břiše. Tyto tukové buňky vylučují leptin. Čím více leptinu se vylučuje, tím je tělo méně citlivé a mozek přestane přijímat signály, abychom nejedli. Vyhněte se jídlu bohatému na cukr a zpracovaným potravinám, konzumujte maximálně 3 porce ovoce denně, jezte tmavě zelenou listovou zeleninu, udržujte se hydratovaní a 8 hodin denně.

Ghrelin

Ghrelin známý jako hormon hladu je vylučovaný především žaludkem. Stimuluje chuť k jídlu a zvyšuje ukládání tuků. Jeho hladiny jsou vysoké při přísné dietě a nalačno. Pravidelně cvičte, jezte každé 2 až 3 hodiny, pijte 1 ½ šálku vody 20 minut před jídlem, jezte čerstvé ovoce, zeleninu a potraviny bohaté na bílkoviny.

Melatonin

Melatonin je hormon, který reguluje spánek a bdění. Ve spánku tělo uvolňuje růstové hormony, které pomáhají tělu k regeneraci, uzdravování, zlepšení složení těla a budování svalové hmoty. Při nedostatku spánku dojde k narušení tohoto procesu, což způsobí stres a vede k nárůstu hmotnosti způsobenému záněty. Nejezte pozdě v noci a těsně před spaním a spěte 8 hodin denně v temné a chladné místnosti.

Foto: Shutterstock, zdroj: brightside.me

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Mírek Kalousek
Mírek Kalousek
11 dní

Ou jes.. jednu zeleninu nesmíme syrovou na štítnou žlázu a tu druhou na inzulín zase co hrdlo ráčí. Asi tam schází kterou konkrétně a proč. U rady “pijte 4 litry vody denně” si už musím ťukat na čelo se zamručením, že autor textu je stejně chytrý jako předpokládaný čtenář těchto výplodů.
Něco sepisovat z překladů bohužel předpokládá elementární porozumění problematice. Tyhle výplody jsou jen žblebtání, uvádějící kunčofta v omyl.