Potraviny, které udrží mozek ve skvělé kondici až do pokročilého věku. Vyberte si takové, které vám chutnají

Při skladbě svého jídelníčku bychom měli myslet i na to, aby obsahoval co nejvíce potravin podporujících správnou funkci mozku, který se neobejde bez pestré výživy.

Strava má být pestrá. Není dobré upřednostňovat jen určitý druh či skupinu potravin. Vsaďte na výživově hodnotné, čerstvé a kvalitní potraviny. Šetrně je upravujte tak, aby byly lehce stravitelné. Pro zlepšení funkce mozku jsou důležité tuky, bílkoviny a sacharidy. Nevzdávejte se ani šálku kvalitní kávy. Kofein v kávě stimuluje mozek a udržuje ho ve zdraví.

Ryby, oleje, semínka, klíčky, droždí, luštěniny i celozrnné potraviny

Důležité jsou hlavně omega-3 a omega-6 esenciální mastné kyseliny, které zlepšují nervové funkce, předchází vzniku zánětlivých procesů v mozku a regenerují buňky. Najdete je v tučných mořských rybách, rostlinných olejích lisovaných za studena, lněných semínkách, pšeničných klíčcích a sóje. Důležité jsou i proteiny, které najdete v droždí a luštěninách. Sacharidy čerpejte z celozrnných potravin.

Ovesné vločky, sója, ořechy a žloutky

Nezapomeňte hlavně na vitaminy B, C a E, minerály jako hořčík a lecitin, který obsahují ořechy a žloutky. Sója je nejpřínosnější luštěninou pro mozek. Také obsahuje lecitin a aminokyseliny nezbytné pro přenos neutronů. Fytoestrogeny v sóje mohou podle studií snížit riziko vzniku Alzheimerovy choroby. Ovesné vločky jsou bohatým zdrojem vitaminu B, který posiluje mozek a nervovou soustavu. Najdete v nich i tyroxin, který podporuje tvorbu dopaminu. Vlašské ořechy jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny a vitamin E. Pomáhají posilovat funkce mozku, podporují jeho regeneraci a zvyšují pozornost.

Celer, jablka, květák i brokolice

Celer obsahuje vyvážený komplex vitaminů B, posiluje nervy i mozek a udrží nás v dobré psychické kondici. Podle studií umí rostlinné výtažky z celeru odstranit i zánět v mozku. Jablka obsahují antioxidační látky, pektin a chrání mozek před působením volných radikálů. Pravidelnou konzumací jablek je možné podle vědeckých výzkumů zamezit degenerativním onemocněním mozku. Brokolice a květák jsou plné cholinu, který posiluje funkce mozku a snižuje riziko ztráty paměti ve vyšším věku.

Foto: Freepik

Autor: Pavla Růžičková

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.